Nasazovali v Anglii své životy. Létali s královskou letkou a hrdinně bojovali proti nepříteli. Když se ale vrátili zpět domů, místo oslav je čekal žalář, který mnozí nepřežili. Řeč je o československých pilotech bojujících ve druhé světové válce v RAF. Byli hrdiny své doby, ale režim se k nim zachoval jinak. Těmto skvělým letcům se rozhodli vzdát hold Zdeněk a Jan Svěrákovi a natočili o nich film Tmavomodrý svět. Zde jsou nějaké perličky z natáčení.
Scéna, kdy se Sláma (Ondřej Vetchý) při odjezdu do Protektorátu loučí se psem Barčou, kterou odhání a ta se několikrát za odjíždějící sajdkárou otočí, byla natočena tak, že Ondřej Vetchý zapískal a ona se vždy otočila. Pískot byl pak vymazán v postprodukci.
Pejsek Barča patřil Ondřeji Vetchému. Barča byla už ostřílenou psí herečkou. Se svým páníčkem si totiž zahrála i ve filmu Kolja.
Píseň Tmavodmodrý svět nebyla složena speciálně pro film. Nahrál a složil ji Jan Werich.
Film byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Nominaci ve vítězství ovšem nepromněnil.
Při natáčení letícího Spitfiru a vlaku musel pilot Nigel Lamb snížit rychlost a zároveň letět co nejníže nad zemí, ve výšce okolo jednoho metru. Sám Nigel, který létá v závodech RedBull Air race, se bál, že průlet nezvládne. Poté, co proletěl kolem vlaku, udělal ještě piruletu z radosti, že vše zvládl. I přes to, že akrobatický prvek nebyl ve scénáři, tvůrci ho tam rádi nechali.
Herci i štáb často trpěli během natáčení mořskou nemocí. Včetně Jana Svěráka.
Ve filmu se na chvilku mihne i Zdeněk Svěrák. Hraje indického pilota. Roli si vybral záměrně, protože se nechtěl holit.
Po úspěchu filmu Kolja (1996) podepsalo s režisérem Svěrákem studio Miramax smlouvu s opcí, která režiséra zavázala k tomu, že studio uvidí jako první scénář jeho dalšího filmu, což se také stalo. Mnoho členů štábu si proto myslí, že scénář k filmu Pearl Harbor (2001) byl silně inspirován námětem k filmu Tmavomodrý svět. Režisér Svěrák dokonce pronesl: „Jsem si jist, že scénář byl ukraden.“ Avšak vzhledem k justičnímu systému v USA se do soudní pře nepouští.
Scéna náletu na vlak se odehrála na trati Kamenický Šenov - Česká Kamenice a její pořízení vyšlo na 30 000 000 Kč.
Na pohřbu Bedřicha Mrtvého (David Novotný) se objeví v krátkém záběru Charles Dance. Původně v této scéně být neměl, protože jeho účast nebyla nutná a režisér si neplánoval tohoto drahého herce nechávat tak dlouho. Když však Charles Dance zjistil, že ve scéně být nemá, reagoval: „Já, že bych nebyl na pohřbu svého pilota?“ a zůstal na natáčení zadarmo.
Scéna, kdy se letci prohánějí v papundeklových letadýlkách, je založena na vyprávění generála Peřiny. Cvičení na těchto bicyklech mu přišlo komické, protože měl za sebou jako zkušený pilot bitvu o Franci.
Svěrákovi se nechali inspirovat vyprávěním asi třiceti opravdických válečných pilotů z ČR a Anglie, nejvíc ale generála Františka Fajtla a generála Antonína Lišky. Rovněž vyslechli vdovy po těch, co už zemřeli.
Makety Spitfirů byly tak dokonalé, že se oba angličtí piloti místo ke svým strojům občas rozběhli k těm laminátovým.
Celý film je natočený za použití pouze dvou funkčních Spitfirů. Ostatní letadla jsou modely nebo počítačové triky. Pronájem Spitfiru přišel na 300 tisíc korun za hodinu.
Zdroj: čsfd