Existuje snad někdo, kdo by neznal tuto nezapomenutelnou komedii, kterou tak bravurně napsali Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak? Hlavní postavu pomateného Františka bravurně zahrál Luděk Sobota. U diváků měl film velký úspěch a dobře ho hodnotili i kritici. Jak probíhalo natáčení?
Honorář Luďka Soboty za hlavní roli Františka Koudelky podle jeho slov byl "240 korun za den. Takže za celý film jsem dostal asi 12 000 korun. To byly čtyři měsíční platy.“
V každém proslovu, který ve filmu zazní, se opakuje formulka "svěží vítr" (na výstavě psů, na turnaji v judu, na automobilových závodech na Konopišti a na výstavě miniatur Uko Ješity).
Josef Dvořák, který ve filmu představuje automechanika Bédu Hudečka, je opravdu vyučený automechanik.
Petr Nárožný uvedl, že před natáčením scény na stupních vítězů společensky unavený herec František Husák usnul. Toho využil Josef Hlinomaz k zesměšnění politika Gustáva Husáka provoláváním do megafonu, aby se všichni kolemjdoucí šli podívat na opilého Husáka.
Protože si chtěli být scenáristé Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak jistí úspěšností, do scénáře postupně přidávali další a další humorné scénky. Dle Zdeňka Svěráka by to poté vystačilo na dva filmy.
Smoljak byl z obsazení Luďka Soboty naštvaný. Nechtěl ho do hlavní role. I když měl film po premiéře a byl velice úspěšný, nechal se Smoljak slyšet, že mu prý Sobota zkazil celý film.
Traktor "Máňa" se ve skutečnosti nepotopil celý, jen vjel do rybníka a další záběr už byla jen potápějící se stará střecha, kterou pod hladinu stahovali potápěči.
Svěrák a Smoljak chtěli původně prorazit se scénářem „10 zásad inspektora Trachty“. Vedení Barrandova však scénář nepovolilo. S nápadem napsat scénář o kondiciogramu poté přišel Oldřich Lipský. Tento projekt už se realizace dočkal.
Scéna v tělocvičně, kdy Luděk Sobota nedobrovolně zaútočí na Františka Peterku a následně mu podává ruku, je improvizace obou herců.
Jedná se o nejúspěšnější snímek z dílny Smoljaka a Svěráka: viděly ho tři miliony diváků.