Ve slavné české pohádce Anděl Páně má hříšníka přivést k rozumu anděl Petronel v podání Ivana Trojana. Je velká škoda, že to takto nefungovalo i v reálném životě. Ve středověku to totiž “hříšní” lidé neměli vůbec lehké. Čekaly na ně pořádně tvrdé tresty.
Děj pohádky Anděl Páně: Anděl Petronel (Ivan Trojan) je pořádný nešika. Každému se plete pod nohy. Trpělivost s ním má už jenom Bůh (Jiří Bartoška). Ten mu svěří důležitý úkol - má u nebeské brány zastat svatého Petra. Petronel však příchozí duše soudí přísněji než samotný Nejvyšší, a dokonce ho začne kritizovat. Za to je poslán na Zem jako žebrák. Buď najde a napraví hříšníka, nebo propadne peklu. Na pohádku Anděl Páně z roku 2005 se můžete podívat 22. 12. ve 20:10 na ČT1.
Nevěra ve středověku
Nevěra patřila ve středověku mezi nejvážnější hříchy. Přesto bylo cizoložství poměrně častým jevem. Většina sňatků vznikla hlavně kvůli majetku nebo společenskému vlivu. Nejhůře na tom bylo něžné pohlaví. Muži se k ženám nechovali jako k rovnocenným partnerkám, spíše je považovali za své služky.
Paradoxní ale je, že když měl muž více partnerek, nikomu to nevadilo. Ženu, naopak, čekal soud a msta od manželovy rodiny. Nicméně, stran oficiálního trestu, mohla nevěrná žena očekávat vyhnání z domova, veřejnou ostudu a zbičováni. K obratu došlo až v roce 1810, kdy začali být za cizoložství trestáni i muži.
Tresty za potraty
Potrat byl v minulosti považován za ještě horší hřích než nevěra. Proto se také trestal obzvláště krutě. Nechtěná těhotenství byla dívkám nebo ženám přerušována pokoutně. Církev měla zásadní slovo a takové praktiky v žádném případě neschvalovala.
Nešťastnice často musely za své rozhodnutí velmi tvrdě pykat. Obvyklou praxí bylo pohřbení zaživa, nechybělo však ani probodnutí srdce kůlem, upálení a stětí mečem. Nikoho totiž nezajímalo, že se tyto ženy staly buď obětí znásilnění, nebo pocházely z tak nuzných podmínek, že by své dítě v žádném případě neuživily.
Brutální trest jménem opilcův plášť
S blížícím se Silvestrem je toto téma více než aktuální. Kdo si nevystačil s pár pivy, musel počítat s tím, že jej za jeho opilecké eskapády posadí do sudu, takzvaného opilcova kabátu. Dole bylo odstraněno dno a na vrchním víku se vyvrtala díra na hlavu. Takovýto kabátek byl věru nepohodlný. Kvůli své váze drtil hříšníkovi ramena i svaly.
Pokud se úřadům nebožáka zželelo, nechali mu vyvrtat díry na ruce. Mohl si pak sud alespoň trošku podpírat a ulevit si. Milovníky alkoholu a bujarých večírků sužoval tento nástroj potupy téměř až do konce 17. století. Pak se přestal používat.
Zdroje informací:
Česká televize: Anděl Páně
Wikipedia.org: Drunkard’s cloak
Wikipedia.cz: Odpustek, Nevěra a cizoložství