Drama Bábovky vzniklo podle bestselleru Radky Třeštíkové a před kamerou se setkali Jana Plodková, Jiří Langmajer, Táňa Pauhofová nebo Ondřej Vetchý. Filmu se přezdívá také česká Láska nebeská. Co si o tom myslí diváci?
Bábovky: Melodrama natočené podle stejnojmenné předlohy Radky Třeštíkové lze charakterizovat jako příběh o setkávání uprostřed jiných setkání. Propletenec osudů žen, které snaží otěhotnět, získat nebo udržet lásku, či jenom zvládnout všechno, co život přináší, je mozaikou, jakou známe i z běžného života. Jen je okořeněna spoustou známých herců - Ondřej Vetchý, Jana Plodková, Lenka Vlasáková, Marek Taclík, Bára Poláková, Táňa Pauhofová... Bábovky odvysílá ČT 1 v neděli ve 20:10.
Melodrama Bábovky a diváci
Radka Třeštíková a režisér Rudolf Havlík spolupracovali již na filmu Po čem muži touží (2018), který vidělo jen v českých kinech přes půl milionu diváků. Bábovky proto působily jako sázka na jistotu, zejména když se stejnojmenné knihy od Třeštíkové prodalo přes 160 000 kusů. Jenže podle specializovaného webu Kinomaniak si nakonec do kin našlo na Bábovky cestu necelých 200 000 lidí. A co si o filmu myslí někteří z nich?
„Nelze ignorovat, že pokud se ve filmu někdo chová mile, pak jen kvůli pocitu viny či ohrožení. Jinak jsou k sobě všichni více či méně hnusní a myslí jen na sebe. Podobně nelze ignorovat, že v závěru všichni jednají, jako kdyby podstoupili lobotomii. Všechny nevěry, výhružky a urážky jsou náhle odpuštěny," píše Matty na fanouškovském webu ČSFD.cz. A hlavou kroutí také nad přesvědčením tvůrců, že se žena dokáže uspokojivě realizovat jedině skrz mateřství. „To je stejně pitomé jako implicitní myšlenka, že kdo neumí péct bábovku, není dobrou matkou..." dodává Matty. Přesto ale nad filmem neláme hůl. A není sám, kdo oceňuje třeba přehlednost vyprávěni všech příběhů, díky tomu se Bábovky dočkaly přirovnání k britské klasice Láska nebeská (2003).
Spoustě diváků se na Havlíkově filmu líbí hezké záběry, hudba a výteční herci. Vypadá to ovšem, jako kdyby Bábovkám podrážel nohy scénář a fakt, že postavy jsou protivné a stereotypní. „Postavy jsou jen primitivní figurky definované jedním až dvěma stereotypy (všichni dospělí muži jsou sobecká a bezohledná hovada, zatímco ženské hrdinky jsou jejich utrápené a naivní oběti)," uvádí třeba Filmmaniak.
Druhá tvář Bábovek s Janou Plodkovou
„Tvůrci vybrali z knihy ty nejzajímavější postavy, příběh je smysluplný, postavy jsou naprosto uvěřitelné, herci předvádějí skvělé výkony. Obecně je film vysoko nad úrovní běžných českých filmů, nepitvoří se, nevtírá se. Každý si ve filmu najde to své. Pokud sebe nebo své blízké a známé ve filmu nevidíte, pravděpodobně jste těmi, kdo naivně žijí ve své bublině a vlastně netuší, co se v jejich životě děje," nabízí zajímavý pohled na Bábovky uživatelka s přezdívkou Vendete.
Není sama, kdo si pochvaluje právě postavy. Třeba filmsim píše, že mezi největší devízy snímku patří nadstandardní herecké obsazení a uvěřitelné ženské hrdinky. „Konečně se nejobsazovanější čeští herci objevili ve vztahovém dramatu, jež nehýří trapnými vtipy, nesnesitelnými mužskými postavami a přeslazeností."
Diváci si obecně pochvalují Janu Plodkovou v roli prostitutky Lindy a jejího pasáka v podání Marka Taclíka, který do filmu vnáší komický element. Konkuruje mu snad jen Jiří Langmajer, kterého prostě nejde přehlédnout. „Bylo fajn vidět herecké stálice v úplně jiných rolích než jsme zvyklí. Jako postarší tatík Langoš s ponožky v sandálích nemá chybu," uzavírá Timak.