Kdo ještě neviděl film Kmotr, měl by to rychle napravit. Vždyť byl vyhlášený jako jeden z nejlepších snímků, které byly kdy vůbec natočeny. Režisér Coppola ale při něm zažil nejednu pernou chvilku. Ať už šlo o komplikovanou povahu Marlona Branda, či nenávistné výpady zhrzeného Sinatry. Co se stalo?
Kriminální drama z prostředí mafiánské rodiny Corleonů patří mezi absolutní špičku toho, co Hollywood za dobu své existence vyprodukoval. Kmotr je úspěšný jak po umělecké stránce, tak i po té komerční. Ve filmu nechybí témata jako je prostituce, vydírání a zastrašování. Fakt, že se Coppolovi podařilo na začátku jeho kariéry zpracovat tak rozsáhlé dílo, svědčí o jeho velkém režisérském nadání.
Na Kmotra se můžete podívat dnes ve 20:00 na ČT 2
Potížista Marlon Brando
K Marlonovi by asi každý potřeboval extra porci trpělivosti. Také si díky tomu vysloužil přezdívku lempl. Nejenže se cítil na roli dona příliš mladý, ale navíc dlouhé roky film nenáviděl. Pořád dokola řešil svůj herecký výkon, v němž hledal kdejakou mouchu. Možná za to mohl Frank Sinatra, ale o tom až níže.
Na place to ale taky nebyla žádná hitparáda. Na jednu stranu byl velmi talentovaný, na druhou však nespolehlivý a flákač. Největší problém spočíval v tom, že se nebyl schopný naučit své texty. Dokázal si zapamatovat jen zlomek dialogů, zbytek se řešil nadepsanými kartičkami, které byly rozmístěny po celé scéně. I přesto získal za roli Oscara. Jenomže ho za něj převzala aktivistka za práva indiánů.
Roli dona Vita jsem chtěl já!
Frank Sinatra si před natáčením Kmotra usmyslel, že hlavní roli by měl obsadit právě on. Proč? Jeho vztah s mafií byl totiž veřejně znám. Gangsteři mu měli údajně pomoci i v jeho pěvecké kariéře. Takže odtud vznikl nápad na to, že by se donem měl stát právě on, když to měl takzvaně z první ruky. Ale jak se říká, člověk míní a život mění. Nicméně po shlédnutí filmu si neodpustil jedovatý komentář: “Je to dobrý film s výbornými herci, tedy až na Marlona Branda.”
Naštvání mu vydrželo až do třetího dílu, kdy začal pokukovat po postavě dona Altobella. Když mu ji nakonec tvůrci nabídli, rázem otočil a odbyl je se slovy, že mu za to nabízejí příliš málo peněz. Otázkou tak zůstává, zda tomu tak skutečně bylo, nebo šlo o pomstu, při které si pak Frank mnul ruce a v duchu říkal, že jim to pěkně nandal.
Hlavní motivací byly peníze
I umělec musí být něčím živ. První a druhý díl si všichni užívali, ve třetím byly za vším peníze. V případě Coppoly šlo o možnost vypořádat se se svými dluhy. Podmínky byly ale zpočátku velmi přísně nastaveny. Za 56 milionů dolarů na produkci, musel režisér podepsat, že mu bude za jeho práci vyplacen maximálně jeden milion. A to nejlepší nakonec: kdyby Coppola překročil finanční limit, platil by si zbytek sám. Přes číslovku 56 prostě nejel vlak.
Zatímco první mafiánský opus sklízel jeden úspěch za druhým, a přitom stál Paramount “jen” šest milionů dolarů, ten třetí byl celkem propadák. Byznys mafie s Vatikánem moc lidi nepřitahoval. A projevilo se to i na Oscarech. Nominace samozřejmě byly, ale výhra žádná. Plánovaný čtvrtý díl tak skončil v propadlišti dějin, odmítnutý všemi velkými hráči filmového průmyslu.
Zdroj textu: čsfd, totalmag.cz, g.cz
Zdroj fotek: ČT 2