Zakladatelka úspěšné módní značky Mikela da Luka: Proslavil nás typ šatů, který padne každé postavě

Módní návrhářka Mikela da Luka je srdcem i duší své stejnojmenné módní značky.Typický balonový střih šatů značky Mikela da Luka. Vznikl maličko omylem, dnes je z něj bestsellerem, který v obchodě i e-shopu najdete v nepřeberném množství provedení.Poznávací prvek modelů s visačkou Mikela da Luka? Výrazné grafické potisky.Mikela da Luka je původní profesí grafická designérka a na její módu to má zásadní vliv.+ 6 fotek+ 7 fotek

Její šaty nosí snad všechny mé kamarádky. Modely návrhářky a její stejnojmenné značky Mikela da Luka jsou zkrátka současný hit. Češky oslovila střihem, který vznikl vlastně omylem, dnes je z něj ale naprostý bestseller. A v rozhovoru nám prozradila, jak je to i s dalšími oblíbenými kousky její stále rostoucí značky typické výraznými potisky.

Jana Elfmarková
Jana Elfmarková 17. 08. 2024 09:00

Paní Mikelu jsme s kamerou navštívili v jejím útulném pražském butiku v centru města. Až mimo záběry mi s potutelným úsměvem sympatická tmavovláska na závěr naší návštěvy prozradila, že nejtypičtější balonový střih jejích šatů vznikl vlastně náhodou a dnes je z něj absolutní hit všech kolekcí. A ačkoli je její značka proslulá především černou, energická brunetka dorazila na natáčení v bílém modelu s potiskem tón v tónu. Znamená to, že do její tvorby už více pronikají i další barvy? A jak je to s dalšími oblíbenými střihy, které milují zástupy jejích zákaznic?

Cesta k univerzálním šatům pro všechny postavy

Jste zakladatelkou a návrhářkou vlastní módní značky Mikela da Luka, původní profesí ale grafická designérka a předtím prý ještě chvíli i učitelka. Jak vede cesta od těchto oborů k módě?
Vystudovala jsem biologii na přírodních vědách s učitelským zaměřením a k tomu jsem si přibrala výtvarku, protože jsem cítila, že mne to odjakživa esteticky táhne k výtvarným technikám. A po studiu, po půl roce na základní škole, kde jsem reálně vyučovala, jsem zjistila, že to nebude tak úplně moje parketa. Tak jsem se dala na grafický design. To tehdy byl boom internetu, bylo to příjemné, ale po mateřské se nakonec moje cesta otočila zcela jiným směrem.

Dnes je vaše značka synonymem pro univerzálně padnoucí šaty pro všechny typy postavy a jejich hlavním prvkem je právě grafický design. Je to i jejich hlavní poznávací prvek?
Já bych řekla, že ano. Když žena vstoupí do místnosti v našich šatech, všichni zaměří pohled právě na ten grafický prvek, který třeba dneska v mém případě je tón v tónu, tedy není tak rozpoznatelný. Všechny zákaznice nepreferují velký kontrast, většina šatů se ale prodává právě s těmi velmi kontrastními potisky.

Od černé k zářivým odstínům

Nejoblíbenější a také poznávací barvou vaší značky zjevně byla dřív černá. Je to dnes už trochu jinak? Sama jste dnes v bílé a vidíme tady v butiku spoustu dalších barev. Je to vlivem poptávky nebo jste se k barvám nakonec přiklonila i vy sama?
Je to taková kombinace obého. Poptávka po barvách byla a my jsme se tomu nebránili. Stále ale vede černá, to můžete vidět i tady u nás v butiku. K ní ale vybíráme další výrazné barvy, které jsou s černou v pěkném kontrastu, Naše modely se pak dají kombinovat i mezi sebou.

Stojí za vašimi modely třeba inspirace od kamarádek nebo klientek? Necháte se okolím trošičku nasměrovat?
Myslím, že inspirace je tak nějak všude kolem. Stačí mi sedět dvě hodiny v kavárně a koukat na lidi a naskáče mi tolik inspirace, že nevím, s čím začít. Nakonec tedy vypustíme v každé kolekci 30 až 50 kousků a chytí se z nich třeba dva, tři, které jsou velmi oblíbené. S těmi si pak dál hrajeme a tyto oblíbené modely variujeme, měníme jim rukávy, délky a podobně, aby si u nás opravdu každý typ postavy přišel na své.

Máte touhu či naopak už aktivně šijete z jiných materiálů, než jsou tyto pohodlné bavlněné kousky, tedy okázalejší modely, řekněme do společnosti?
Ono se to už trošku děje. Naše klientky vlastně některé naše šaty jako svatební docela využívají. Nejsou to ale žádné ty pompézní svatby. Máme třeba šaty s popelínovou sukní, ty jsou takové romanticky princeznovské. Šijeme je i v bílé barvě a máme i jejich varianty s dlouhou sukní. Loni na podzim jsme představili jejich provedení se sukní ze saténu s třpytivým potiskem, a ty už naše klientky využívají i pro slavnostnější příležitosti, jako jsou třeba plesy.

V Bangladéši bych šít nechtěla, říká Mikela

Když jsme u výběru materiálů, co značka Mikela da Luka a trend slow fashion nebo udržitelnost? Jak získáváte materiály pro své modely a jak je vám blízký tento ekologický šetrný koncept odívání?
Podporujeme jej určitě už tím, že všechno šijeme u nás. Také materiály nakupujeme především z českých pletáren, některé dovážíme ze sousedních států. Myslím si, že to už to ani nejde dělat jinak. Já bych určitě nechtěla vyrábět někde v Bangladéši.

Co nesmí chybět ve vašem šatníku?
Mám asi sto svých modelů, mimo moji značku ale velmi ráda nosím třeba kožené bundičky, džíny a různé přehozy. Zkrátka kombinuji svoje věci s jinými kousky. A doporučuji to i našim klientkám, aby naše modely kombinovali s tím, co už mají doma. Ukazujeme jim, jak to mohou dělat a to má velký úspěch.

Je naopak v šatníku žen něco, co byste z něj na dobro vyškrtla?
Asi ne, já si myslím, že všechno se dá využít a když žena ví, co jí sluší, tak může být krásná. Vždycky. Jen najít rovnováhu v tom, jak to dělat. Záleží na typu ženy, jak působí a to pak nějak skloubit.

Doporučené video: Rozhovor s návrhářem Janem Černým

Naše zákaznice je žena s názorem

Jak vypadá vaše typická zákaznice?
Naše typická zákaznice už je ve zralém věku. Nemáme žádné 20leté holky, i když, občas se objeví i takové. Ale většinou je to žena, která ví, co chce, která si může dovolit koupit lokální módu, a která chce na sebe trošku upoutat.

Za pár dní odstartuje další edice Pražského Fashion Weeku. Zajímáte se o něj? Navštěvujete jej, inspiruje vás v něčem?
Ano, ano. Chodívám se dívat pravidelně na některé přehlídky. A ano, je to inspirativní. Akorát si myslím, že je Český Fashion Week nešťastný v tom, že se jej neúčastní žádní nákupčí, takže se na něm můžete spíše prezentovat a využít jej jako jakousi formu vlastní reklamy. Já se teď poohlížím po zahraničí, kde nákupčí chodí a vyberou si tam váš produkt, který pak v zahraničí můžete prodávat.

Co se v rozhovoru ještě dozvíte:

  • Kterého současného návrháře Mikela da Luka obdivuje?
  • Jak často vznikají její nové modely?
  • Které modely mají u zákaznic největší úspěch?
  • Jaká změna značku čeká v nejbližších měsících?
  • Jak módní návrhářka Mikela da Luka nejraději relaxuje?

Na tvorbu oblíbené módní návrhářky Mikely da Luky se podívejte do galerie.

Související články

Další články