Režisér Zdeněk Troška promluvil v talkshow Na kafeečko o tom, čemu se věnuje v důchodu, a naznačil také, jak to bude s jeho dalšími filmy. Autor trilogie Slunce, seno si užívá zaslouženého důchodu ve svých Hošticích, šediví a radost mu dělá dobré jídlo stejně jako jeho velká knihovna. Jak dnes vzpomíná na začátky své kariéry? A proč věděl, že chce točit filmy z českého prostředí?
Režisér Zdeněk Troška (71), autor legendárních českých pohádek a komedií, dnes sám říká, že nejraději už jen spí a jí. Důchod tráví ve svých Hošticích, kam dodnes proudí davy turistů a s nostalgií si připomínají trilogii Slunce, seno. "Zdeněk Troška nedělá nic, vůbec nic a má se skvěle. Lenoším a umím to moc dobře," pochvaloval si režisér v talkshow Miluše Bittnerové Na kafeečko. Z černovlasého kudrnáče je dnes spokojený šedivý pán, kterému zůstala pověstná jiskra v očích a také mistrovský smysl pro humor. Do společnosti už ovšem chodí jen příležitostně.
Doporučené video: Zdeněk Troška v talkshow Na kafeečko
Zdeněk Troška už nechce točit filmy
Jak v talkshow Na kafeečko Zdeněk Troška naznačil, do nových projektů už se upsat nehodlá. Filmy, které dosud natočil, tak zřejmě mají konečnou číslovku. Je autorem 26 filmů, z toho šest je pohádek. "Mám v šufleti náměty a scénáře, to ano. Ale je pozdě, už ne, už jsem stařec nad hrobem," říká legendární filmař, kvůli kterému se dokonce v minulosti protestovalo před Rudolfinem, kde probíhalo předávání cen Český lev.
Vzkaz od Šimůnka a Kuklové
Co mu nedávno vzkázala pohádková dvojice z pohádky Z pekla štěstí, Michaela Kuklová a Miroslav Šimůnek? Milušku Bittnerovou v talk show na Kafeečko zajímalo, zda by nechtěli sepsat třetí díl. "To my určitě nemůžeme, to musí Zdenda," odkazoval se pohádkový princ Šimůnek. "Ale může se narodit nový dráček," připustila Kuklová. "Zdendo, jak máš teď ty životní prázdniny, chtělo by to ještě něco napsat," ponouká Trošku dvojice herců prostřednictvím Lifee.
Do toho se ovšem Troška nehrne. "Já už jsem si opravil obě hrobky, které mám v Hošticích, otcovu i matčinu. Nejsme žádní troškaři. Otcova hrobka je hned vedle matčiny, tak jsem si řekl, že to dole nechám prokopat a budeme mít hrobku 1 plus 1. To taky každý nemá," prozrazuje Troška se svým pověstným humorem. "Je tam všechno pozlacené, ať všichni vidí. A je to hned vedle hrobu Michala Tučného," pochlubil se moderátorce Milušce Bittnerové.
Troška tráví důchod v rodinném domě ve svých milovaných Hošticích. "Dole v přízemí žije můj bratr s manželkou, s mou švagrovou, která vaří opravdu skvěle. Já bydlím nahoře na půdě se svými knihami. „Oběd!“ a já seběhnu dolů," popisuje idylku náš populární režisér.
Chtěl točit filmy z českého prostředí
V knize Ecce homo Helena Růžičková zavzpomínal Zdeněk Troška na moment, kdy se rozhodl natočit trilogii Slunce, seno. Zdravě se totiž naštval během sledování nepříliš povedeného italského filmu. "My si můžeme doma natočit přece lepší filmy. Nemusíme je zrovna dovážet za drahé peníze ze zahraničí," řekl si tenkrát. "A taky si myslím, že náš divák by rád viděl film z našeho prostředí, protože takové situace, které se odehrávají na Azurovém pobřeží anebo v kasinech či v barech milionářů, to zná náš divák hlavně z jiných filmů. Také zprostředkovaně z literatury, protože se tam sám nikdy nedostal," uvědomil si populární lidový režisér. "Když ovšem uděláme film z našeho prostředí, třeba z české vesnice, tak se v něm určitě pozná."
Hlavně ať se divák pobaví
Zdeněk Troška také dobře ví, že zavděčit se nelze všem, hlavně filmovým kritikům. Hlavu si z toho nedělá. "Při nejrůznějších výčitkách filmových kritiků jsem se často ptal: Zamysleli jste se také nad fenoménem našeho diváka? Proč získala trilogie tak neuvěřitelnou oblibu? Proč má takový ohlas dodnes?" klade si otázky. "Myslím si, že srovnávat trilogii s jinou tvorbou a to metodou: podívej se, ten natočil takový a takový film, proč ty nenatočíš něco podobného, je podle mne naprosto scestné. Chtěl jsem udělat divácký film, filmovou komedii, pobavit publikum," vysvětluje v knize o Heleně Růžičkové.
"A možná, až si dá někdo práci, tak uvidí, že vlastně tato trilogie je obrazem vesnice osmdesátých let dvacátého století. Se všemi problémy tragickými a komickými, sociálními," říká Troška s odstupem. "Film se nemohl a ani nechtěl tvářit jinak, než byl zamýšlen. Dávat mu vzory, podsouvat mu jiné úmysly, je zbytečné a nesmyslné," dodává závěrem.
Na aktuální fotografie Zdeňka Trošky, kterému přirozeně šediví vlasy, se můžete podívat v naší fotogalerii.