Karel Gott a jeho největší televizní trapas: Dostával výhružné dopisy a na čas si přestal věřit

Karel Gott a jeho největší televizní trapas: Dostával výhružné dopisy a na čas si přestal věřit
Zdroj: Herminapress/Publikace Karel Gott, Má cesta za štěstím
Fotografie z pražské Lucerny z roku 1960, kdy měl Karel Gott své první živé televizní vystoupení pod taktovkou Karla Vlacha. Byl to naprostý propadák.V roce 1975 se Karel Gott s Karlem Vlachem znovu sešel, a to kvůli nahrávání alba evergreenů.Karel Gott se svými přáteli (zleva): Karel Svoboda, Felix Slováček, Ladislav Štaidl.Karel Gott i Karel Svoboda milovali krásné ženy.+ 8 fotek+ 9 fotek

Karel Gott by 14. července oslavil 83. narozeniny. Pojďme si společně připomenout jeho začátky, které nebyly tak jednoduché, jak se s odstupem času zdá. Lidé po jeho prvním živě přenášeném vystoupení do televize psali, že vypadá jako ošklivá opice s nohama do O, nebo že kvůli němu plánují budovu televize podpálit.

Veronika Nováková
Veronika Nováková 14. 07. 2022 08:00

Zpěvák Karel Gott (†80) popisuje v knize Má cesta za štěstím své první televizní vystoupení, které vůbec nedopadlo podle jeho představ - naopak - skončilo trapasem a do televize dokonce chodily výhružné dopisy. „Naprosto jsem si přestal věřit. A trvalo dlouho, než se moje sebevědomí opět zvedlo natolik, abych se vrátil alespoň k ,estrádní' činnosti. Člověk takový propadák pak nosí v hlavě celý život."

Karel Gott a první šance v živém vysílání televize

Karel Gott ve své knize popisuje, jak velkým snem bylo pro začínající zpěváky v šedesátých letech zpívat s věhlasnými dirigenty, jako byli Karel Vlach, Karel Krautgartner nebo Gustav Brom. Jeden z kolegů z kavárny Vltava ho doporučil právě Karlu Vlachovi, který v Lucerně chystal koncert k 15. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

Koncert měl být vysílán živě v televizi a Karel Vlach sháněl narychlo náhradu za nemocného Rudolfa Cortése. „Cože? Místo Cortése? A živě v televizi?'Nestačil jsem se divit, když mi ,táta' Vlach zatelefonoval domů. Byla to pro mě, zelenáče, nová a lákavá příležitost, kterou jsem nechtěl odmítnout. Co kdyby už potom další nabídka od pana Vlacha nepřišla, pomyslel jsem si a bez váhání přikývl," vzpomínal Gott.

Píseň Rudolfa Cortése se stala noční můrou

Mladičký Karel Gott tedy dostal podklady k písni Rudolfa Cortése Kos a švec, která byla naneštěstí v jiné tónině. Zatímco Cortés ovládal basbaryton, Gott zase tenor, proto pro něj píseň byla proklatě nízko. „Na zkoušce byl také Richard Adam, v té době oblíbený a zkušený zpěvák. Na to nikdy nezapomenu, jak tam seděl nohu přes nohu a důrazně upozorňoval: ,Pane Vlachu, promiňte, ale to přece nejde, dávat začínajícímu zpěvákovi takhle těžkou věc.' Jako by mě tou poznámkou zaklel," vypráví v knize mnohanásobný Zlatý slavík.

Gott pletl sloky a zamotal se do mikrofonu

Jeho první živé televizní vystoupení skončilo velkým trapasem. Nejprve si spletl sloky, zpíval ve špatné tónině a v závěru všeho se zamotal do mikrofonu. „Ať už to skončí, proboha, ať už orchestr přestane hrát. Očima žádám dirigenta Vlacha o záchranný kruh. Z jeho pohledu ale čtu: se mnou si už, chlapče, nezazpíváš," vzpomíná ve své knize mistr, s jakou rychlostí mizel s pódia a následně raději do útrob noční Prahy. „Pár lidí u toho zaplácá, asi si myslí, že jsem lepší komik než zpěvák."

Vystoupení bylo absolutním propadákem

Ve své knize zdrcený zpěvák vzpomíná, že se u dirigenta Karla Vlacha spíše toužil zviditelnit, a že snad samotný dirigent musel tušit, že jmenovaná píseň, s jejím rozsahem, není zrovna jeho šálkem kávy. Nejraději by se prý zahrabal do země a jeho radost ze zpěvu se zcela vytratila. „Potřeboval jsem nebýt. Pocit trapasu mě úplně rozklepal. Tak tohle byla moje televizní premiéra a nejspíš derniéra zároveň," popisuje tehdejší pocity. „Své vystoupení jsem vnímal jako absolutní propadák. Navíc v přímém přenosu!"

Gottovi chodily do televize anonymy a hejty

Pocity absolutního zmaru a trapna ovšem nebyly jediné, co za sebou Gottovo vystoupení zanechalo. Do televize přišlo po jeho vystoupení hned několik rozhořčených dopisů, ve kterých diváci oznamovali, že už Karla Gotta na obrazovkách nikdy nechtějí vidět.

Televize mu navíc v té době decentně utajila ty nejhorší z nich. Jak by to tenkrát s jeho kariérou dopadlo, kdyby o sobě musel číst, že je ošklivá opice s nohama do O" nebo ksicht, kvůli kterému chtěli rozflákat obrazovku?" Považme, že tenkrát nebyl internet ani sociální sítě.

Za tohle platím patnáct korun měsíčně?!

Jak tedy zpěvák s nadsázkou sobě vlastní píše v knize, naštěstí se k němu dostaly jen dopisy mírnějšího charakteru: Uslyším-li vás ještě jednou mečet v televizi, přijedu to tam zapálit, ať si to pak s vámi vedení vyřídí. Za tohle platím patnáct korun měsíčně?" nebo Jestli ještě jednou uvidíme v televizi toho Gotta, tak si budeme stěžovat vejš. Proč televize vysílá takovéhle zpěváky?"

Pavlína Jágrová o slavném strýci: Jaromír mě v podstatě vychoval, vlastního tátu jsem nepoznala

Pavlína Jágrová o slavném strýci: Jaromír mě v podstatě vychoval, vlastního tátu jsem nepoznala

Související články

Další články