Letos uplyne přesně 154 let od slavnostního zprovoznění brněnské koněspřežné tramvaje, ke kterému došlo 17. srpna roku 1869. Jak to tehdy probíhalo a kam vedly jednotlivé trasy?
Brno se tehdy stalo v pořadí pátým městem Rakousko-Uherska, kde byla zprovozněna linka koněspřežné tramvaje. Jde o nejstarší českou dopravní síť tohoto typu. Svým rozsahem je druhá největší po té pražské.
Brněnská Koňka
První trať takzvané Koňky vedla z dnešního Moravského náměstí k hostinci Semilasso, jenž v současnosti plní roli kulturního střediska. Provozovatelem tramvaje na "živý pohon" byla firma Brünner Tramway Gesellschaft für Personen - und Frachtenverkehr (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu). Nejprve bylo k dispozici šest vozů, později se počet zvýšil na 53. Bylo také možné využít 10 nákladních vozů.
Kolejová síť se postupně prodlužovala, v roce 1870 měřila 14,15 kilometrů. Navíc se postavily tři vozovny, a to na konečných zastávkách v Pisárkách, Králově Poli a poblíž středu města. Zejména v letním období byl o Koňku poměrně velký zájem. Příjemnou projížďku městem málokdo odmítl. Časem ale počateční nadšení opadlo, a dokonce musel být celý provoz o čtyři roky později ukončen. Časté cestování si totiž kvůli jeho ceně mohli dovolit jen majetní lidé. Jízdenka stála 15 krejcarů, čili stejně jako slepice.
Nejhezčí pražské tramvaje. Podívejte se na nejzajímavější exponáty v muzeu MHD
Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky
Ředitel pražské tramvajové společnosti to ale viděl jinak. Dohodl se s brněnskými radními a pod hlavičkou nové společnosti Brněnská správa tramwayská zakoupil nové vozy a jal se v podnikání pokračovat. Jen s tím rozdílem, že se mohlo jezdit pouze v létě. Ale ani letní období to nakonec nezachránilo a v duchu přísloví, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, byl provoz v roce 1880 definitivně ukončel. Nebyl rentabilní.
Koně nahradila pára
Poučeni neúspěchem, začali radní hledat nového dopravce. Žhavým kandidátem byl Wilhelm von Lindheim, zastánce parního pohonu a stavitel drah v celé rakouské monarchii. K dohodě došli ale až o tři roky později. V květnu 1884 se mohl projekt spustit. O cestující nebyla nouze. Tento nový způsob dopravy nebyl pouze pro majetné. Mohli si ho dovolit i obyčejní lidé.
Ale ani parní tramvaj neměla dlouhého trvání. Oficiálně ji porazila elektrifikace v roce 1900. Ale ani poté ještě tyto vozy nezmizely z brněnských ulic. Využívaly se ještě k nákladní dopravě.
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Tramvajová doprava v Brně
Idnes.cz: Koňka pro bohaté i parní tramvaj, před 150 lety v Brně poprvé vyjela MHD