Tramvajová doprava započala v Praze roku 1875. Říkalo se jí koněspřežná dráha (koňka). V roce 1891, konkrétně 18. července, ale koně nahradila elektřina. Kdo první elektrickou dráhu v Praze navrhl? A o jakých dalších alternativách se ještě uvažovalo?
Praha začala vlastní dráhu provozovat od roku 1897. Do roku 1907 pak odkoupila všechny zbylé dráhy. Pražská tramvajová síť je největší v Česku. V současnosti je v provozu 147,7 km tratí, na nichž dopravní podnik provozuje 26 denních a 9 nočních linek.
Kolaudace dráhy
U zrodu moderní podoby tramvaje, která již nevyužívala koňské spřežení, stál vynálezce František Křižík. U příležitosti Zemské jubilejní výstavy konané v roce 1891 v Praze postavil první elektrickou dráhu. Inspirací se mu stala jednoduchá elektrická dráha firmy Siemens a Halske, jenž byla k vidění na průmyslové výstavě v Berlíně roku 1879.
První zkušební jízda tramvaje po elektrické dráze se konala 6. července 1891. O deset dní později mohl František Křižík slavit - proběhla kolaudace. Pak už jen stačilo počkat do 18. července, kdy došlo ke slavnostnímu otevření. Od devíti hodin ráno byla tramvaj přístupná pro širokou veřejnost.
766 metrů a 4 a půl minuty
Na délku měla pouhých 766 metrů a vedla od Letné ke Královské oboře v Bubenči. Celkem to zabralo čtyři a půl minuty (o dva roky později se trasa prodloužila až k Místodržitelskému letohrádku). Spolu s novým dopravním prostředkem byla spuštěna i jakási první verze integrovaného dopravního systému. Na pokladně bylo možné zakoupit společný lístek na tramvaj i nedalekou lanovou dráhu. V roce 1902 však došlo k jejímu zrušení. Stala se prodělečnou.
A tak se pravidelná městská elektrická dráha v Česku ujala až v roce 1895 v Teplicích, druhá pak o rok později, tentokrát opět v Praze, z Libně do Vysočan. V roce 1897 se pak připojil Liberec a později Olomouc a Plzeň.
Nejhezčí pražské tramvaje. Podívejte se na nejzajímavější exponáty v muzeu MHD
Další alternativy tramvajových drah
O čtyři roky později se u Královské obory na Národopisné výstavě objevila 500metrová trať, po níž se projela věru flintstoneovská tramvaj, a to na šlapací pohon. Jejím konstruktérem byl Sylvestr Krnka. Byl to naprostý propadák.
Později přišel časopis Z říše vědy a práce s článkem o tramvajích na plynový pohon. Jeho autor zpochybňoval zavedení elektrických tramvají a vychvaloval vlastnosti těch plynových. Poukazoval také na to, že vrchní vedení trolejí, které nainstaloval Křižík, je z estetického hlediska pro Prahu zcela nevhodné.
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Elektrická dráha na Letné v Praze
Idnes.cz: Před 130 lety vyjela první elektrická tramvaj. Pro pobavení ji zkratovali