Většina dětí už zase sedí ve školních lavicích a s tím začaly i povinnosti domácí přípravy. Jenomže nezačaly jenom našim školákům, nýbrž i nám, rodičům. Podívejme se, jak si můžeme povinnosti spojené se školou co nejvíce usnadnit.
Také jste zaznamenali v poslední době debaty o tom, že domácí úkoly jsou nesmysl a že by dětem měla stačit výuka ve škole? Jistě, rodiče by neměli suplovat učitele ve výuce. Domácí úkoly však podle nás znamenají spíš přípravu na život, na plnění povinností a zvládání různých zadání.
Každému vyhovuje jiný přístup
Asi nejběžnější zadání a vypracování domácího úkolu je psaním nebo čtením, dnes už naštěstí odpadla povinnost memorování, jakou jsme mnohdy zažili ve školách ještě my. Jenomže ani vypisování poznámek a rešerší, nemusí vyhovovat všem dětem a studentům. Někteří preferují spíš akustický jiní zase názorný způsob učení. Je proto důležité, abychom dítě pochopili a rozpoznali, který způsob vyhovuje právě jemu.
Správné prostředí
Velký vliv na domácí učení má i prostředí, ve kterém se dítě nachází. Už i ti nejmenší školáčci by se měli učit u svého pracovního stolu, tedy ne v kuchyni, ani se hrbit u konferenčního stolku před zapnutou televizí. Místo by zkrátka mělo mít nějakou tu kulturu. Starším dětem už bychom měli dát volnost ve výběru polohy. Ne každému totiž vyhovuje sedět způsobně u stolu. Někteří se rozvalí na posteli, jiní rozprostřou svá skripta po zemi, nasadí si sluchátka s hudebním podkresem, anebo si zalezou do kouta zahrady.
Pravidelný denní režim
Pro děti je režim do určité míry jistotou, ale neměl by se stát dogmatem. Dítě, které se vrátí ze školy, nežeňte hned k úkolům, naopak jej nechte chvilku vydechnout. Přetížení dítěte je to poslední, co byste chtěli. Proč trvat na tom že přesně do 18 hodiny musí být všechny úkoly napsané, když venku je ještě hezky a dítě by rádo ještě pobylo na hřišti. Někdy je menší ústupek cennější, než tvrdé vyžadování pravidel. Neznamená to ale, že by dítě své úkoly vypracovat nemělo. Udělejme s ním dohodu – ano, já ti povolím být venku o hodinu déle, ty ale potom bez odmlouvání splníš všechny svoje povinnosti. A trvejte na dodržení dohody.
Stejně jako ve škole
Celou hodinu stejně pozornost neudrží, proto by se i doma dítě mělo učit po půl až třičtvrtě hodinových celcích. Mezi nimi jim dopřejte přestávku, nechte je proběhnout, dejte jim svačinku… Nenechávejte menší děti jen sedět samotné nad učebnicí, věnujte se jim a pomáhejte jim. Vyzkoušejte je z látky a oceňte jejich znalosti.
Chybami se děti učí
Vzpomeňte si, jaké utrpení pro vás bylo psát úkoly nanečisto, nenuťte k tomu ani svoje děti. Úkoly by neměly vést ke stresu a proces znechutit, ale spíš k návyku plnění povinností. Úprava sešitu stojí až na druhém místě, nikdo přece není neomylný a chybami se naučíme víc než perfektním opisem.