Co kdyby vaše dítě, když se ho ráno zeptáte, zda už je připravené jít do školy či školky, odpovědělo, že si jenom doobleče panenku, dostaví barák z lega a pak hned přijde? A skutečně přišlo a začalo se oblékat? A co dítěti ráno dopřát, aby spolupracovalo?
Tohle téma je dost časté u spousty rodičů. Nebo alespoň podle toho, co jste mi psali i v návaznosti na článek z minulého týdne, a proto bych k dětem v ranním shonu dnes ráda řekla pár slov. Jasně, že ne všechna rána budou takto idylická, to si řekněme rovnou, ani my nemáme vždy po ránu super náladu a svůj den. Na druhé straně, pokud dítě není z nějakého důvodu „zaseklé“, že by do školy/školky jít nechtělo, protože tam nemá kamarády, něčeho se bojí apod., tak fungují jednoduché věci, které nervózní ráno promění v pohodový začátek dne. A co všechno k tomu děti potřebují?
Ranní rutina
Je fajn, když rána probíhají stejně, jestli děti něco milují, pak rutinu a stereotypy, protože právě ty jim dodávají „pocit bezpečí a jistoty“. Je vhodné, aby vaše rána tedy probíhala stejně. Pokud se například nejdřív oblékáte a pak snídáte, rozhodně byste neměli toto pořadí měnit.
Klid a vědomí toho, co bude
Každý z nás rád ví, co bude. Jasně, že nevíte všechno, ale když ráno při probouzení s dítětem mluvíte, je vhodné mu povědět, co vás ten den čeká. Třeba takto, dneska po cestě do školky/školy vyzvedneme spolužačku Kláru, protože její rodiče mají porouchané auto, až tě odpoledne vyzvednu, půjdeme do knihovny, dáme si tam tu výbornou horkou čokoládu a vybereme si nějakou hezkou knížku, kterou budeme zase před spaním číst, takže nesmíme zapomenout vzít sebou tu knihu, co máme půjčenou teď... Zkrátka, jednoduše mu popíšete den.
Pohodová rána
Ideální je, když rána začínají stejně a probíhají klidně, tedy beze spěchu a stresu, honem, nestíháme… Proto byste měli vstávat ve stejnou hodinu, děti mají v průběhu rána i svou chvilku na „kontrolu hraček“ nebo společné prolistování knihy. Vhodné také je se zeptat dítěte, že teď, když má 15 minut pro sebe, co by chtělo dělat, stihnout, a pokud to jen trochu jde, vyhovte mu (skládat lego, obléknout panenky, vybarvit obrázek, číst si…). Dítěti je pak vhodné pět minut před koncem připomenout, že už se blíží „čas“, kdy budeme muset jít a říci mu, že máme už jen pět minut, než se půjdeme chystat – tím dítě připravíme a připomeneme mu, že máme ráno „omezený“ čas. Děti si na tento systém zvyknou velmi rychle, proto si jej dobře naplánujte a už v prvním týdnu, kdy jej zavedete, uvidíte pozitivní změny. Dítě se samo a v pohodě bude chodit oblékat, protože „už je čas“.
Když to nezafunguje
Jasně, někdy takový model nemusí zafungovat, protože dítě bude mít zrovna „horší ráno“. Určitě je ale dobré mu říct, že vidíme, že dnes to není ono a že se mu nechce oblékat, ale že venku je zima, proto je to nutné. Pokud z vás samotných půjde klid, tak jej bez potíží přenesete i na vaše dítě a to se rychleji uklidní a zase „naskočí“ do zajetých kolejí bez pláče a scén.
Sylvie Samsonová se dvanáct let specializuje na práci s dětmi, posledních sedm let je ředitelkou partnerské a rodinné poradny SPOLU v Brně, kde díky unikátnímu systému mediačních technik spolu s neurolingvistickým programováním dosahuje skvělých výsledků v rodinné i párové terapii. Je také autorkou knihy SPOLU partnerský manuál a NAJDU TĚ seznamovací manuál.
Se Sylvií připravujeme poradnu o tom, co vás trápí. Veškeré dotazy i starosti pište na redakce@lifee.cz