Vánoce jsou tady už za 7 týdnů, což uteče jako voda. Téma Ježíšek tak začíná být aktuální. A to nejenom s ohledem na dárky, ale i fakt, že Ježíšek je pouhý symbol. Jenže jak tohle vysvětlit dětem? Psychoterapeutka Sylvie Samsonová má pro vás pár rad.
Píšete s dětmi Ježíškovi? A už jste jim vysvětlili, kdo skutečně nosí dárky? A kolik dárků děti obvykle dostávají? Otázek mnoho, pojďme na ně odpovědět.
Co říkají rodiče
Při anketách, které jsem dělala na svých sociálních sítích jsem se dotazovala na výše uvedené otázky, ale také na další týkající se tohoto tématu. Vyšlo z nich následující:
- Děti na Ježíška věří většinou do doby zahájení školní docházky, tedy do cca 6 let.
- Ježíškovi děti píšou nejčastěji v říjnu.
- Průměrný počet dárků, které děti na Vánoce dostanou je 14 (dětmi bylo v tomto případě v anketě míněno děti do 15 let).
Jak vysvětlit dětem, že Ježíšek už není je velmi časté dilema rodičů, celých 72 % uvedlo, že přemýšlejí, jak jim pravdu srozumitelně objasnit. Většina rodičů se shoduje na tom, že do zahájení školy by dítě mělo vědět, jak to s Ježíškem ve skutečnosti je. Osm procent rodičů uvedlo v anketě, že dětem nebudou nikdy říkat, že dárky nosí Ježíšek, ale že jim rovnou řeknou pravdu.
Cesta komunikace
Mám pro vás příběh jednoho vysvětlení „pravdy o Ježíškovi“, který se mi zdá vhodný a třeba nadchne nebo alespoň inspiruje i vás. V momentě, kdy děti Zuzky a Tomáše dospěly do předškolního věku, je Tomáš s sebou vzal jednou na nákup, děti se ho ptaly, co to kupuje. Tomáš jim vysvětlil, že dárky mamince k Vánocům. Děti na něj koukaly a hltaly každé jeho slovo. A tak jim řekl, že Ježíšek toho má opravdu hodně, a že by vše nestihl, a proto mu pomáhají rodiče. Děti se na nic moc dalšího ani neptaly, až v dalších letech samy postupně přicházely na to, jak to vlastně je doopravdy.
Předškolní čas
Někdy rodiče přemýšlejí, kdy dětem „pravdu“ o Ježíškovi říci. Osobně se přimlouvám za to, aby ji znaly dříve, než nastoupí do školy. Chceme přece, aby se děti cítily ve škole dobře a přeci jen, když jim nějaký spolužák či spolužačka pak řekne, že Ježíšek neexistuje, tak to jednak může být nevhodnou formou a současně se dítě nejspíš bude cítit hloupě, že všichni vědí a ono ne. Pokud mu to tedy sdělíme my, uchráníme ho před nepříjemnou situací a posílíme vzájemnou důvěru.
A co vy, jakou zkušenost máte v Ježíškem a dětmi? Co se vám osvědčilo, co pomohlo či jak to probíhalo. Budeme rádi, když nám dáte do redakce vědět.