Letiště Václava Havla, dříve známé jako Letiště Praha-Ruzyně, bylo otevřeno 5. dubna 1937. V průběhu prvního roku odbavilo 13 462 cestujících. Přežilo nacisty, komunisty i pokus o napojení na pražské metro.
Nešlo o první letiště s civilní dopravou v Čechách, již v roce 1919 se létalo i z vojenského letiště v Praze-Kbelích. Jenže jeho kapacita postupně přestávala stačit. A tak vláda rozhodla o vybudování nového letiště v Ruzyni.
Začátky letiště v Ruzyni
Fakt, že to s novým civilním letištěm bylo myšleno vážně, dokazuje i přístup. Třeba odbavovací hala, kterou dnes známe jako Terminál 1, získala zlatou medaili na Světové výstavě Paříž 1937.
Když se v roce 1932 začalo s výstavbou, mechanizace se omezila na minimum. Důvodem bylo snížení nezaměstnanosti v době krize. Úředníci se tehdy také poradili s piloty a z toho vzešel plán, že se zabere Ruzyňská pláň a v okolí začne platit zákaz výstavby. Díky tomu se letiště mohlo v pozdějších dekádách rozšiřovat a nebylo nutné stavět nové dál za městem.
Není bez zajímavosti, že lichoběžníkový pozemek o rozloze 108 hektarů měl tehdy hodnotu 17,5 milionu korun. Podle historických údajů v letech před začátkem výstavby dělníci vydělávali 510-590 korun a horníci 940. Kilo chleba vyšlo na 3,4 a litr mléka stál 1,95 koruny.
První letadlo v Ruzyni
Výstavba nového letiště trvala 44 měsíců a vyžádala si 110 milionů korun. Na Letišti Praha-Kbely zůstaly jenom vojenské letouny. Na Ruzyň odtud ještě přešel Bedřich Trnka, který se stal ředitelem nového letiště, jež v průběhu prvního roku odbavilo 13 462 cestujících.
První letadlo přistálo v Ruzyni 5. dubna 1937 v devět hodin ráno a šlo o Douglas DC-2 Československé letecké společnosti, která provozovala linku Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Tento letoun můžete vidět i na úvodní fotografii k článku. V deset už se letiště stalo součástí "světa", neboť zde přistál letoun společnosti Air France na trase Vídeň–Praha–Berlín. Tato linka zůstala jako jediná v provozu i za okupace. Létala jednou za den a Deutsche Lufthansa na ni nasadila letadla Junkers Ju 52.
Vývoj Letiště Praha-Ruzyně
V dubnu 1937 mělo letiště v provozu pět travnatých přistávacích pásů, které byly umístěny hvězdicovitě a jejich délka se pohybovala od 900 do 1050 metrů. Letadla tedy mohla vzlétnout kterýmkoliv směrem, ovšem vždy proti větru. Letecká doprava tehdy dosáhla takového rozmachu, že travnaté plochy brzy nebyly dostačující. A ještě v roce 1937 se začalo s výstavbou první zpevněné dráhy.
Do konce druhé světové války byly dokončeny čtyři zpevněné dráhy, přičemž ta nejdelší měřila 1800 metrů. Pokud se podíváme do "budoucnosti", k dalšímu ohromnému rozvoji letectví došlo v polovině 60. let a následně v devadesátkách. Jenže místo výstavby dalších drah došlo k jejich prodloužení. Dnes má letiště jednu hlavní s délkou 3 715 metrů a jednu vedlejší, která měří 3 250 metrů.
Uvažuje se také o výstavbě paralelní dráhy. Tyto myšlenky sahají až do 60. let a v současné době se s ní počítá po roce 2030. Projekty kolem letiště jsou asi "zakleté". Kdysi měla trasa metra A končit na letišti, ale nakonec se její prodloužení vydalo jiným směrem. V plánu je také rychlodráha propojující letiště, Prahu a Kladno. Ale tento projekt se řeší "jenom" od 90. let...
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Letiště Václava Havla Praha
Praha.eu: Letiště Praha slaví sedmdesátiny
Prg.aero: Historie Letiště Václava Havla Praha, Historie dráhového systému