Nuselský most patří mezi nejznámější stavby nejen v Praze, ale také v České republice. Klene se nad Nuselským údolím a i když se o něm začalo uvažovat už na začátku 20. století, do provozu byl uveden 22. února 1973.
Vůbec poprvé byl plán na výstavbu Nuselského mostu představen na pražském magistrátu v roce 1903. Přišel s tím inženýr Jaroslav Marjanko, kterému bylo jen 26 let, ale už se proslavil třeba konstrukcí zastřešení kolejiště Hlavního nádraží. Patrně nikdo však netušil, že Praha si na Nuselský most bude muset počkat 70 let...
Jak se rodil Nuselský most
Podle webu Praha neznámá bylo oněch 70 let čekání ve znamení několika architektonických soutěží, měnil se styl, ve kterém měl být most postaven (konstruktivismus, funkcionalismus, monumentální styl Třetí říše), ale odhodlání bylo vždy. Nejen na straně magistrátu, ale také na straně vlastníků pozemků v údolí, kteří si od toho slibovali stavební boom.
Jenže léta plynula, projekty se hromadily a Nuselský most byl v nedohlednu. Zajímavé je, že v roce 1926 vstupuje do hry pravidlo, podle kterého by šířka mostu měla být 21 metrů a tubusem bude procházet linka kolejového provozu. Poté se otvírá otázka toho, aby most nerušil pražské panorama a jak vlastně zapadne do architektury města.
Jenže pak přichází druhá světová válka a všechny dosavadní plány jdou bokem. Němečtí plánovači navrhují, že by most měl být postaven ve stylu říšské monumentální architektury. „Počítají také se stavbou transversály a dalším svedením provozu v lokalitě. Do tohoto období ale vstupuje zákaz větších staveb na území Prahy, doplněný o zákaz používat cement jako stavební hmotu, z roku 1941," uvádí Praha neznámá.
Nuselský most ožívá
Po válce byly vypsány nové soutěže a v roce 1947 se mezi 30 návrhy objevuje i ten finální, který pochází od trojice architektů - Jan Vítek, Miroslav Sůra a Robert Bucháček. Jenže, jak už je v historii Nuselského mostu tradicí, věci nejdou rychle. A stavba je odsouhlasena až 23. října 1963. O dva roky později byl položen základní kámen a začalo se stavět.
Tento návrh byl vlastně až druhý v pořadí. Podle webu Silnice železnice měl původně Nuselský most být z ocele. Jenže kvůli nedostatku materiálu a tomu, přednost dostal Žďákovský most nad Orlickou přehradou, vynořil se návrh, který známe dnes. Je subtilnější a vyžádal si méně oceli a betonu.
„Trať metra jsme umístili do tubusu, který je součástí mostu a přímo navazuje na stanici Vyšehrad. Uzavření tunelu bylo výhodnější z hlediska teplotních podmínek pro provoz metra i z hlediska jeho hlučnosti vůči okolí. Kromě toho betonový most více tlumí i hluk silničního provozu. Jsem také názoru, že do městského prostředí je betonový most vhodnější, protože více odpovídá ostatní zástavbě,“ vzpomíná architekt Jan Vítek. A dodává, že kdyby se použila ocelová varianta, při pohledu ze strany by bylo vidět projíždějící soupravy metra.
Zajímavosti o Nuselském mostě
Nuselský most si nakonec vyžádal demolici 17 domů v Nuselském údolí. "Nahradilo" je pět mostních polí lichoběžníkového průřezu, které podepírají čtyři pilíře. Použito bylo přes 20 000 krychlových metrů betonu. Nuselský most se tyčí ve výšce 40 metrů, je široký 26,5 metru a díky tomu, že překlenuje vzdálenost 485 metrů, řadí se mezi nejdelší mosty v Evropě. Denně přes něj projde na 160 000 automobilů.
Kromě toho, že most až do roku 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, pojí se s ním ještě jedna negativní věc. Říká se mu totiž také Most sebevrahů. Původně měl zábradlí vysoké jenom 1 metr, což nebylo těžké překonat. Pak bylo zvýšeno na 2,7 metru a v roce 2007 přibyla nástavba z kluzkého plechu, kterou prý nezdolali ani zkušení horolezci. Nicméně i tak se odhaduje, že skokem z mostu ukončilo svůj život přes 200 lidí. Pád dolů prý trvá tři vteřiny...
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Nuselský most
Prahaneznama.cz: Jak to bylo s Nuselským mostem?
Encyklopedie.praha2.cz: Nuselský most (Vinohrady)