Štědrý den roku 1953 se zapsal do kroniky československé železnice krvavým písmem. Na vině byla hrubá nedbalost obsluhy rychlíku a porušení pracovních předpisů. Co se tehdy stalo na trati Brno–Břeclav?
Před 67 lety došlo k jedné z nejhorších železničních nehod. Tragická událost se stala u stanice Šakvice, jež se nachází na trati Brno–Břeclav. Srážka vlaků si vyžádala 106 obětí (některé zdroje uvádějí 103 zmařené lidské životy, pozn. red.). Na vině byla nedbalost posádky rychlíku, jejíž členové byli pod vlivem alkoholu.
Nesmělo se o tom mluvit
V ČSSR neexistovalo něco jako katastrofa, nehoda či neštěstí. Tedy pokud to nezavinili proradní imperialisté. Takže ani vlakové nehodě u Šakvic se nedostalo takové pozornosti, jaké mělo. Dobový tisk ji odbyl jen jedním malým oznámením. A přitom šlo o jednu z největších vlakových nehod v Evropě.
24. prosince 1953 narazil v 1:06 hodin rychlík z Prahy do osobního dělnického vlaku. Přestože dal duchapřítomný výpravčí stojícímu vlaku urychleně volno, rychlík nedokázal včas zastavit a narazil do soupravy rychlostí 86 km/h. Přes sto lidí zemřelo a další stovce musela být poskytnuta lékařská pomoc. Na místě nehody se také projevil lidský hyenismus. Mrtvé okrádali o peněženky a hodinky.
Mohl za to alkohol
Ke srážce nedošlo kvůli technické závadě či chybě, která mohla vzniknout nešťastnou souhrou náhod. Za vše mohl alkohol. Strojvedoucí rychlíku měl v sobě minimálně litr těžkého červeného vína, stejně na tom byl i topič parní lokomotivy. Vlakvedoucí zase, místo aby dával pozor, vehementně vyplňoval vlakopisy.
Když se obrovská a těžká vlaková souprava řítila na dřevěné dělnické vagony, měla posádka rychlíku údajně spát. Rychlík zničil hlavně zadní vozy. „Byla to velká rána. Všude křik, nářek a sténání umírajících a lidí volajících o pomoc,” zavzpomínali pro Idnes.cz pamětníci neštěstí.
Vyvázli s nízkými tresty
Stejně jako u vlakové nehody v Podivíně i zde se snažil režim vše ututlat. Strojvedoucí dostal za své neomluvitelné selhání pouhých pět let, topič vyvázl se čtyřletým trestem a vlakvedoucí Hubač dostal ještě o rok méně. Jedním z důvodů, proč se snažila strana vše zamést pod koberec, mohl být ten, že synem strojvedoucího Růžičky byl slavný cyklistický reprezentant. V roce 2011 byla na budově šakvického nádraží odhalena pamětní deska.
Zdroje informací:
Wikipedia.cz: Nehoda u Šakvic