Celý národ sleduje s napětím soutěž Peče celá země, kde porotcuje známý cukrář Josef Maršálek. Ten prozradil pekařské a cukrářské trendy tohoto roku a také pár svých osvědčených tipů.
Soutěž Peče celá země se stala oblíbenou zábavou více než milionu Čechů. Jedná se o osvědčený formát z Velké Británie, v originále The Great British Bakeoff, dnes hraný ve 33 zemích celého světa.
Její porotce, cukrář, autor knihy Péct, milovat a žít nebo Moderní česká cukrařina Josef Maršálek vám prozradí, jaké jsou trendy v pečení pro letošní rok.
Poctivé suroviny
Trendy je nyní rozhodně česká cukrařina a návrat k základům, poctivá rukodělná práce, klasické zákusky z nejlepších ingrediencí a připravené opravdu s respektem. Máslo, čokoláda, ořechy, marcipán. Návštěva české klasické cukrárny by se opět měla stát zážitkem.
Jedlé květiny
Jedlé květiny budou všude, živé či sušené, mražené či kandované. Opět to evokuje jistý posun a návrat člověka zpět k přírodě.
Comeback
Musli a granola zažívá obrovský comeback a její součástí se stávají ty nejdražší a luxusní ingredience. Od limitovaných edic čokolády, přes mrazem sušené ovoce a zeleninu po květiny či jedlé zlato.
Čerstvost a chuť
Čerstvost a chuť budou vším, a to nad design či yummy look. Ano, lidé jedí a kupují očima, ale nejsou hloupí. Vracející se zákazník je klíčem k úspěšnému byznysu. Nedostatky či nepravidelnosti ve vzhledu budou naopak žádány. Rukodělná práce bude zase na vrcholu.
Bistra a pekárny
Pekárny a zase pekárny, otevřené v kombinaci s bistry, vlastní mletí mouky a kvasové pečivo, to je to, co je pro letošek trendy. Pekař je viděn a stává se z něj zase pan Někdo. Velkým hitem budou focaccie a japonské (asijské) měkké bulky z bílého těsta s náplněmi anebo bez. Obrovský návrat hlásí semínkový kvasový chléb. Čím méně ingrediencí a více přírodních, tím lépe.
Raw a veganství
Obrovský prostor nastává pro raw a veganské koncepty, na trhu jsou dnes tisíce skvělých a dostupných produktů a ingrediencí, u nás máme nějaké pokusy o veganské cukrárny, ale jsou nedomyšlené do detailů a tím pro koncového zákazníka nepochopitelné. Čekáme na první hvězdu.
Zákazník chce zábavu
Šílené kombinace: káva ve zmrzlinovém kornoutu, makronkové donuty, donut jako italské canolli, townie (brownies v tartaletce), Chouger (větrník a lá burger), Cragel (croissant vypadá jako bagel) a jiné. Je jasné, že zákazník chce zábavu a tyto produkty jsou zejména důležité pro instagramery a influencery. Jejich éra se řítí do finále, ale médium jako takové teprve očekává svůj vrchol.
Magie francouzské cukrařiny
Laminovaná těsta mají v sobě magii francouzské pekařiny a cukrařiny. Naštěstí jsou u nás naprosto doma a nás čeká obrovský návrat kremrolí, lískových řezů, palmiers či tyčinek se sýrem. A ještě jednou a naposled. Do kremrolí a všeobecně do výrobků z laminovaných lískových či plundrových těst nepatří těžké máslové krémy a už vůbec ne mascarpone. V těstě je už samo o sobě 40 % másla, takže náplně musejí být lehké a nadýchané. Přesně o tom cukrařina je.
Lokální suroviny jsou základ
Lokální, a ještě jednou lokální. Globalizace má svůj vrchol za sebou a makro market ustupuje na úkor mikro marketu. Konečně. Poznejte svého zemědělce, mlynáře, mlékaře a sadaře. Na začátku bylo jídlo a experimenty se světovou populací, které byly řízené nadnárodními korporáty, jsou téměř u konce. Naštěstí.