Rostlinné produkty mizí z regálů v prodejnách stále rychlejším tempem, a tak není divu, že obchodní řetězce začaly rozšiřovat jejich nabídku. A toho si lidé začínají všímat.
Podle agentury Ipsos zaznamenalo 69 % Čechů, že nabídka rostlinných produktů v obchodech roste. Projekt Rostlinně proto provedl průzkum mezi supermarkety z hlediska šíře jejich nabídky rostlinných produktů. Průzkum proběhl v pěti městech České republiky. V každém z nich byla vybrána největší prodejna daného řetězce. Hodnoceno bylo sedm největších celorepublikových obchodních řetězců.
Který řetězec na rostoucí poptávku reaguje nejlépe?
Po provedení hodnocení podle dostupnosti rostlinných produktů, je výsledkem žebříček, ve kterém první příčku obsadil řetězec s nejbohatší nabídkou. Kam se vyplatí chodit na rostlinné nákupy a kde to zatím tak slavné není?
Některé řetězce reagují rychleji, některé pomaleji, ale většina obchodníků pilně pracuje na rozšíření nabídky. I přesto, že se v posledním roce například s novými rostlinnými burgery roztrhl pytel, ne všude je široká nabídka těchto výrobků samozřejmostí. Některé řetězce se tomuto segmentu věnují s péčí - testují nové produkty a nezanedbávají ani propagaci. Jiné se na tomto poli teprve rozkoukávají. Cílem hodnocení je ukázat vítězům, že jdou správnou cestou a motivovat ostatní řetězce ke zlepšení.
Budoucnost je rostlinná - nabídka v obchodech není určena jen veganům - stále se zvyšuje podíl tzv. “reduktariánů” - tedy těch, kteří z různých důvodů omezují svou spotřebu živočišných produktů. Rostlinná kuchyně je tu pro všechny, kdo si chtějí zpestřit jídelníček a ochutnat něco nového. Podle agentury Ipsos se třetina Čechů plánuje stravovat více rostlinně a dokonce 10 % mladých Čechů preferuje bezmasou kuchyni. Výsledky hodnocení ukazují, že české řetězce tento trend povětšinou následují.
Výsledky jednotlivých řetězců
- místo - Globus
Globus je v celkovém hodnocení daleko před svými konkurenty a zaujímá vedoucí pozici ve 4 z 5 zkoumaných kategorií. Zejména v kategorii “Rostlinné alternativy masa” má Globus významný náskok oproti ostatním řetězcům. Je vidět, že trend rostlinného stravování nebere na lehkou váhu a na poptávku reaguje mimo jiné zavedením oddělení Zdravý svět, kde je veškerý sortiment přehledně označen. Rostlinné produkty jsou vedle Zdravého světa umístěny i v jiných sekcích obchodu, a narazit na ně tak může i ten, kdo je aktivně nevyhledává. Globus rostlinné stravování aktivně propaguje a jde vstříc rostlinné budoucnosti - to dokazuje i nově otevřené bistro “Zdravý svět” v olomoucké pobočce. Gratulujeme k zaslouženému vítězství!
- místo - Albert
I když Albert vítězi na paty úplně nešlape, druhé místo v hodnocení má naprosto zaslouženě. Například v sekci “Rostlinná hotová jídla” zaujímá první místo a ze všech řetězců má nejširší nabídku rostlinných jogurtů, krémů a pudinků. Nabídka společnosti je z velké části tvořena produkty její vlastní značky - Nature’s promise. Část sortimentu této značky - označená “Veggie” - je totiž čistě rostlinná, tedy vhodná pro vegany.
- místo - Tesco
Tesco se v žebříčku umístilo v těsném závěsu za Albertem. S vynikající nabídkou rostlinných alternativ masa nebo zmrzlin ale i ostatního rostlinného sortimentu si zasloužilo třetí místo.
- místo - Kaufland
Ač Kaufland v žebříčku zaujal až čtvrté místo, jeho nabídka rostlinných jídel je stále velmi dobrá. Dokonce se pyšní největším počtem produktů s označením “vegan” - v této části hodnocení tedy získává titul vítěze. V sekci rostlinných alternativ masa zaujal třetí místo a další plusové body společnosti patří za skvělou nabídku rostlinných sladkostí, párků a másla. Zvlášť oceňujeme také zařazování nových značek populárních v zahraničí - např. Beyond Burger nebo Veganz.
- místo - Billa
V celkovém hodnocení Billa zaostává za předchozími řetězci. V nabídce úplně chybí některé rostlinné produkty, které konkurenti nabízejí. Nutno říct, že před posledními dvěma řetězci má Billa náskok v nabídce rostlinných mlék, tofu, tempehu a rostlinných omáček, dipů a pomazánek.
- místo - Lidl
Předposlední místo žebříčku patří Lidlu. Navzdory nejužší nabídce rostlinných alternativ mléka a sladkostí je v těsném náskoku oproti Penny Marketu. Musíme ale zmínit nedávné zařazení veganského mletého do sortimentu nebo stálici v podobě jogurtů PlantOn. Ty obsadily druhé místo v anketě Rostlinný produkt roku 2018. Vydává se Lidl na rostlinnou cestu? Necháme se překvapit.
- místo - Penny
Na posledním místě hodnocení je Penny Market. V jeho prodejnách často nejsou k nalezení ani ty nejzákladnější rostlinné produkty, a za svými konkurenty tak naprosto zaostává.
Jak průzkum probíhal?
Sběr dat proběhl v listopadu 2019 v pěti městech napříč Českou republikou - Praha, Brno, Ostrava, Plzeň a Liberec. V každém městě byla vytipována největší pobočka od každého řetězce, kde byla sbírána data o sortimentu. Do průzkumu není nezahrnut celý sortiment příslušných řetězců, ale zaměřeno bylo jen na rostlinné alternativy masa, rostlinné alternativy mléčných výrobků, rostlinné sladkosti, pečivo a drobné občerstvení, rostlinná hotová jídla, rostlinné omáčky, dipy a pomazánky.
Těchto pět skupin bylo rozděleno do 26 dalších kategorií, které měly při počítání finálního skóre odlišnou důležitost - např. alternativy masa měly větší váhu než rostlinné sladkosti.
V rámci sběru dat byl sledován počet produktů se symbolem V-Label nebo označením “vegan”. V otázce značení výrobků získal první místo Kaufland, druhé Albert a třetí Tesco. Poslední místo stejně jako v celkovém hodnocení obsadil Penny Market.