Fenomén zkrášlovacích flitrů i jinak uměle upravovaného vzhledu, který na nás útočí v podstatě ze všech virtuálních platforem, může mít velmi nebezpečné důsledky. Důkladněji se jim ve své nedávné studii věnovala významná kosmetická značka, která si na přirozeném vzhledu ženy a autentické rozdílnosti zakládá už dlouhá léta.
Nejnovější průzkum odhaluje alarmující realitu. Téměř dvě třetiny mladých žen v Česku čelí narůstajícímu tlaku na vzhled, přičemž každá čtvrtá by dokonce obětovala rok života pro dosažení ideálu krásy. Vliv moderních technologií, sociálních sítí a umělé inteligence vytváří nerealistické standardy, které devastují sebedůvěru žen. Očekává se, že od roku 2025 bude 90 % modelů online obsahu vytvořeno umělou inteligencí, což současný stav ještě prohloubí.
Nebezpečný tlak sociálních sítí
Průzkum Dove odhalil, že české ženy, zejména ty mladší z generace Z, se stále více potýkají s nerealistickými nároky na svůj vzhled. Až 64 % žen ve věku 18–26 let přiznává, že cítí mnohem větší tlak na fyzickou přitažlivost než generace jejich matek. Tento tlak pochází především ze sociálních sítí, které jsou plné upravených fotografií. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let se necítí krásna ani jedna.
„Intenzivní tlak na dokonalost a uniformní krásu, kterou vídáme na sociálních sítích, může podkopávat naši sebedůvěru a narušovat celkový wellbeing,“ říká Michaela Šimáčková, psycholožka vzdělávací organizace Onfine, jež se věnuje zdravému vztahu k technologiím. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravou sebedůvěru je totiž opravdu obtížné. „Ve výzkumech i lektorské praxi přitom vidíme, že se palčivost tohoto tématu spolu s prudkým rozvojem AI znatelně zesiluje,“ dodává Šimáčková.
Rok života výměnou za krásu
Nejvíce alarmující je fakt, že každá čtvrtá mladá žena by byla ochotná obětovat rok svého života za dosažení ideálního vzhledu. A co víc, každá čtrnáctá žena by dokonce obětovala čtvrtinu své inteligence pro krásnější vzhled. Tato čísla poukazují na hluboký problém, kterému čelí zejména mladé ženy v České republice. „Ženy jsou bombardované tlakem na dokonalost a tím, že jejich hodnota spočívá v jejich vzhledu. Jedině kolektivní změnou v přístupu k tomu, jak krásu ukazujeme, můžeme ženám pomoci najít sebedůvěru. Naším cílem je ukázat, že krása se neskrývá v dokonalosti, ale v jedinečnosti každého z nás,“ říká Jonáková.
5 tipů, jak odolat tlaku digitální dokonalosti
1. Přemýšlejte kriticky o online obsahu
Ne všechno, co vidíme na sociálních sítích, je skutečné. Mnoho fotek je upravených pomocí filtrů a umělé inteligence. Pro lepší pochopení toho, jak snadno lze vytvořit "dokonalý" vzhled, si sami vyzkoušejte běžné filtry a AI nástroje. Tento krok vám pomůže vytvořit si zdravý odstup od nerealistických ideálů krásy, které tyto technologie generují.
2. Omezte čas strávený na sociálních sítích
Nekonečné scrollování může podpořit pocit porovnávání a nespokojenosti se sebou samými. Nastavení časového limitu pro používání sociálních sítí vám může pomoci najít rovnováhu a věnovat více času aktivitám, které vás naplňují a posilují vaše sebevědomí.
3. Podporujte autenticitu a rozmanitost
Krása není jen to, co je vidět na povrchu, a algoritmy často upřednostňují určitý typ vizuální estetiky. Uvědomte si, že skutečná krása vychází z rozmanitosti a individuality. Drobné odchylky od ideálu nás činí jedinečnými a dodávají nám osobitý šarm.
4. Posilujte blízké vztahy
Mluvte o svých pocitech a nejistotách ohledně vzhledu s lidmi, kterým důvěřujete. Sdílení těchto myšlenek může pomoci zmírnit tlak na dokonalost a vytvořit podpůrné prostředí. Blízké vztahy jsou důležitým zdrojem emocionální podpory a mohou hrát klíčovou roli při zvládání tlaků, které sociální média vytvářejí.
5. Vnímejte tělo jako zdroj síly, nejen vizuální efekt
Tělo není jen "fasáda," ale prostředek, díky čemu zažíváme svět kolem nás. Vyzkoušejte techniky mindfulness a soustřeďte se na to, co vaše tělo dokáže. Užívejte si všední okamžiky, jako je pohyb, dotek nebo chvíle odpočinku, abyste si uvědomili hodnotu svého těla i mimo vizuální stránku.
----------------------------------------------------------------------------------
Průzkum byl realizován v srpnu 2024 přes agenturu Ipsos pro značku Dove na vzorku 525 žen 18–65 let z celé České republiky.