Příběhy o životě na širém moři fascinovaly lidi po staletí. Překonání obrovských bouřek, útěky na poslední chvíli před piráty a objevování neprobádaných území. To vše bylo velmi fascinující. Ještě zajímavější ale bylo, když se v postavě hrdiny neobjevil muž, ale žena, a navíc skutečná. Pojďme se podívat na příběh devatenáctileté kapitánky lodi Mary Ann Brown Patten, která se na tuto pozici dostala jen díky náhodě.
Mary Ann Brown Patten se narodila v roce 1837, provdala těsně před svými šestnáctými narozeninami za mladého kapitána Joshuu Pattena. Bylo mu pětadvacet, takže teprve pracoval na tom, aby si ve světě lodní dopravy vybudoval jméno.
Neptune's Car
Po několika letech přepravování nákladů a cestujících mezi New Yorkem a Bostonem, byla Joshuovi nabídnuta pozice kapitána obchodní lodi Neptune's Car. Původní kapitán totiž jen pár dní před plavbou onemocněl, takže bylo potřeba urychleně najít vhodnou náhradu. Joshua a Mary se tak ocitli překvapivě na palubě doslova během několika dní.
Rok a půl na moři
Další rok a půl strávila Mary s Joshuou na moři. Nejprve zamířili do San Francisca, pak do Číny a Londýna, nakonec skončili v New Yorku. Mary tuto dobu využila k tomu, aby se od Joshuy naučila co nejvíce užitečných věcí, včetně navigování lodi a povinností kapitána. V mnoha ohledech se tak stala mnohem kvalifikovanější, než většina posádky.
Netrvalo dlouho a Joshua Patten byl znovu najat na loď Neptune's Car. Tentokrát měl přepravit těžební vybavení do San Francisca. Loď byla rychlá a rychlost byla v období Zlaté horečky velmi důležitá, zejména z hlediska ekonomické prosperity. Pattenovi po minulé plavbě trošku narostl hřebínek a tak se začal chlubit, že cestu zvládne za sto dní. Jenomže zanedlouho si zlomil nohu jeho první důstojník, na jehož uzdravení se nemohlo čekat. Společnost, která si loď pronajala, odmítala plavbu odložit, protože by se tím snížily zisky. Joshua tak musel narychlo najmout nového důstojníka a vyplout z New Yorku přesně 1. července 1856. Spolu s ním vypluly další dvě lodi. Dorazil do cíle jako první?
Jeden problém za druhým
Tyto tři lodě se vydaly na cestu ještě před vznikem Panamského průplavu. To znamenalo, že když se kapitán potřeboval dostat s plavidlem na druhou stranu kontinentu, musel plout okolo mysu Horn. Cesta tak trvala minimálně čtyři měsíce. Než se Patten dostal k mysu, zjistil, že nový důstojník je buď zcela nekompetentní, nebo schválně sabotuje postup lodi s vidinou následné finanční odměny od konkurence. Poté, co ho tak několikrát načapal, jak v klidu spí, nechal ho uvěznit v podpalubí.
Druhý důstojník nebyl o nic lepší. Chyběly mu patřičné znalosti, a navíc byl negramotný. Vše tak musel obstarat sám Patten. Jenomže s takovou odpovědností se brzy zhroutil. Nemocný byl již před vyplutím. Historici uvádějí, že měl zřejmě tuberkulózu. Posádka propadla trudnomyslnosti. Bez kapitána a důstojníků jsou ztracení. To si ale nemyslela teprve devatenáctiletá a těhotná Mary Ann Brown Patten.
Záchrana
Celé situace chtěl využít první důstojník, který Mary prosil, aby ho propustila. Odbyla ho se slovy, že když mu nevěří její manžel, nebude ani ona. Rozhodl se tak apelovat na posádku a přesvědčit je ke vzpouře. Mary si však promluvila s každým mužem osobně a zajistila si jejich loajalitu.
Nyní ale na ni čekal ten nejtěžší úkol. Dostat lod bezpečně do San Francisca. Musela tak manévrovat ve špatném počasí i bezvětří, kdy se loď hýbala slimáčím tempem. A nezapomínala ani na svého muže, který upadl do kómatu. Její statečnost jí přinesla bohatou odměnu. Po dodání zboží se vrátili manželé do Bostonu, kde se jim krátce nato narodil syn. Joshua však další rok bohužel zemřel. Mary ho přežila o pouhé čtyři roky. Jejich společná epická cesta ale nebude nikdy zapomenuta.
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Mary Ann Brown
Historydefined.net: How Mary Ann Brown Patten Saved Neptune's Car From Disaster