"My máme metro, vy nemáte nic!" Toto profláklé heslo si mohli fanoušci pražských hokejových klubů poprvé zařvat 9. května 1974, kdy byl slavnostně uveden do provozu první úsek linky C mezi Kačerovem a Sokolovskou (dnešní Florenc). Jak slavnostní otevření metra vypadalo a s čím se museli potýkat Pražané, než se dopravní chlouba metropole poprvé rozjela, vám odhalíme v obsáhlé fotogalerii.
Psala se sedmdesátá léta a bylo stále jasnější, že se Praha neobejde bez nového systému dopravy. Tramvaje byly kriticky přetížené a stavět nové koleje nebo posílat na trasu další a další soupravy už zkrátka nebylo možné.
Tehdejší vláda proto sáhla k řešení ne snadno proveditelnému, zato do budoucna velmi rentabilnímu - stavbě metra. "První úvahy hovořily o postupném nahrazení tramvají metrem. Časem ale bylo jasné, že jak tramvaje, tak metro jsou pro rozvoj hromadné dopravy v Praze nezbytné," ozřejmil technický ředitel DPP - Metro Marek Kopřiva pro mimořádné vydání Večerní Prahy u příležitosti 50. výročí otevření pražského metra.
Rozsáhlá výstavba poznamenala život Pražanů
Stavba prvního úseku byla naplánovaná mezi dnešními stanicemi Kačerov a Florenc a bohužel velmi výrazně zasáhla do života Pražanů. "Na prvním úseku trasy metra C bylo v sedmdesátých letech vybudováno osm hloubených stanic a jedna povrchová, takže výstavba tohoto prvního úseku výrazně ovlivnila život v pražských ulicích," uvedl Kopřiva.
Jak dokládají dobové fotografie, chvílemi se jednalo o proces navýsost dramatický. V obrovský kráter se proměnila například horní část Václavského náměstí nebo později s výstavbou trasy A například Kaprova ulice v okolí dnešní Staroměstské.
Slavnostní otevření prvních stanic metra C
První úsek trasy C byl pak slavnostně otevřen v roce 1974. Zahajovací jízdy zbrusu novou soupravou Ečs se ve čtvrtek 9. května zúčastnili straničtí a vládní činitelé v čele s generálním tajemníkem ÚV KSČ Gustávem Husákem, jejich sovětskými hosty a staviteli metra. Následně byly v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka vyznamenány kolektivy i několik jednotlivců, kteří se na budování metra podíleli.
Další den už patřilo metro běžným cestujícím, kteří ho zaplavili v míře více než hojné. Jen málokdo si nechal ujít jízdu novotou čpící podzemkou. "Největší nápor cestujících byl na konečných stanicích, ale i ostatní stanice byly přeplněny k prasknutí," popsal tehdy situaci list Večerní Praha. "Zájem byl tak veliký, že vlaky ani nemohly dodržovat stanovené intervaly, a jezdily častěji."
Ač se původně plánovalo, že se jednotlivé trasy metra budou v závěrečných úsecích větvit, nakonec stavitelé sáhli po jednodušším řešení, a to třech přímých linkách A, B a C. Ty zanedlouho doplní dlouho očekávaná linka D vedoucí z Náměstí Míru na Depo Písnice. Stát by se tak mělo v roce 2029.
Na dobové snímky ze stavby a otevření metra C se můžete podívat v naší fotogalerii.