Padesátiny pražského metra na retro fotkách: Výstavba vyhnala Pražany z domovů, první den bylo narváno k prasknutí

Pražské metro slaví padesátiny: Výstavba vyhnala Pražany z domovů, první den bylo narváno k prasknutí
Zdroj: Se souhlasem Dopravního podniku hl. m. Prahy
Díky výstavbě trasy C se Praha stala 44. městem na světě, které se mohlo pochlubit vlastním metrem. Denně se jím v současné době sveze milion lidí. Padesátiletý vývoj pražského metra zachycuje putovní výstava Dopravních podniků "Metro slaví".Jednou z prvních stanic metra bylo Hlavní nádraží, jež bylo původně projektované pro tramvaje.Dobová reportáž z roku 1970 o prvním raženém úseku na trati C v oblasti Pankráce.Výstavba vestibulu stanice Muzeum byla velmi náročná, ale skýtala nevšední pohledy na historickou budovu Národního muzea.+ 16 fotek+ 17 fotek

"My máme metro, vy nemáte nic!" Toto profláklé heslo si mohli fanoušci pražských hokejových klubů poprvé zařvat 9. května 1974, kdy byl slavnostně uveden do provozu první úsek linky C mezi Kačerovem a Sokolovskou (dnešní Florenc). Jak slavnostní otevření metra vypadalo a s čím se museli potýkat Pražané, než se dopravní chlouba metropole poprvé rozjela, vám odhalíme v obsáhlé fotogalerii.

Tereza Švandová
Tereza Švandová 09. 05. 2024 11:30

Psala se sedmdesátá léta a bylo stále jasnější, že se Praha neobejde bez nového systému dopravy. Tramvaje byly kriticky přetížené a stavět nové koleje nebo posílat na trasu další a další soupravy už zkrátka nebylo možné.

Tehdejší vláda proto sáhla k řešení ne snadno proveditelnému, zato do budoucna velmi rentabilnímu - stavbě metra. "První úvahy hovořily o postupném nahrazení tramvají metrem. Časem ale bylo jasné, že jak tramvaje, tak metro jsou pro rozvoj hromadné dopravy v Praze nezbytné," ozřejmil technický ředitel DPP - Metro Marek Kopřiva pro mimořádné vydání Večerní Prahy u příležitosti 50. výročí otevření pražského metra.

Rozsáhlá výstavba poznamenala život Pražanů

Stavba prvního úseku byla naplánovaná mezi dnešními stanicemi Kačerov a Florenc a bohužel velmi výrazně zasáhla do života Pražanů. "Na prvním úseku trasy metra C bylo v sedmdesátých letech vybudováno osm hloubených stanic a jedna povrchová, takže výstavba tohoto prvního úseku výrazně ovlivnila život v pražských ulicích," uvedl Kopřiva.

Jak dokládají dobové fotografie, chvílemi se jednalo o proces navýsost dramatický. V obrovský kráter se proměnila například horní část Václavského náměstí nebo později s výstavbou trasy A například Kaprova ulice v okolí dnešní Staroměstské.

Slavnostní otevření prvních stanic metra C

První úsek trasy C byl pak slavnostně otevřen v roce 1974. Zahajovací jízdy zbrusu novou soupravou Ečs se ve čtvrtek 9. května zúčastnili straničtí a vládní činitelé v čele s generálním tajemníkem ÚV KSČ Gustávem Husákem, jejich sovětskými hosty a staviteli metra. Následně byly v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka vyznamenány kolektivy i několik jednotlivců, kteří se na budování metra podíleli.

Další den už patřilo metro běžným cestujícím, kteří ho zaplavili v míře více než hojné. Jen málokdo si nechal ujít jízdu novotou čpící podzemkou. "Největší nápor cestujících byl na konečných stanicích, ale i ostatní stanice byly přeplněny k prasknutí," popsal tehdy situaci list Večerní Praha. "Zájem byl tak veliký, že vlaky ani nemohly dodržovat stanovené intervaly, a jezdily častěji."

Ač se původně plánovalo, že se jednotlivé trasy metra budou v závěrečných úsecích větvit, nakonec stavitelé sáhli po jednodušším řešení, a to třech přímých linkách A, B a C. Ty zanedlouho doplní dlouho očekávaná linka D vedoucí z Náměstí Míru na Depo Písnice. Stát by se tak mělo v roce 2029.

Na dobové snímky ze stavby a otevření metra C se můžete podívat v naší fotogalerii.

Jak obléknout velká prsa, abyste nevypadala vulgárně? Stylistka prozrazuje tipy na materiály, střihy i kouzlo vertikální linie

Jak obléknout velká prsa, abyste nevypadala vulgárně? Stylistka prozrazuje tipy na materiály, střihy i kouzlo vertikální linie

Související články

Další články