Vztahy na pracovišti bývají složité. Čím větší firma, tím více odlišných lidí. V zaměstnání najdeme celou "smečku" rozdílných povah. Je třeba se v nich zorientovat a najít si své místo, abychom se cítili psychicky dobře, mohli jsme efektivně vykonávat práci a chodit domů tzv. s čistou hlavou.
Každý z nás to zná. S některými lidmi vycházíme lépe, jiným nerozumíme nebo nás dokonce iritují. Jak správně vycházet s kolegy, kteří nás obtěžují, a nastavit si zdravý a příjemný vztah s vedením?
Rozdílné povahy
V první řadě je podstatné, aby člověk znal sám sebe. Pokud rozumíte sami sobě, víte, co potřebujete, co jsou vaše silné stránky, kde máte naopak slabiny - a můžete tak snáze rozumět motivu chování druhých. Zamyslete se nad tím, zda patříte mezi choleriky, sangviniky, melancholiky či flegmatiky a pozorujte, jak jsou na tom vaši kolegové. S každým je dobré jednat trochu jinak.
Co s kolegy pochlebovači
Stejně jako ve školních lavicích byli v prvních řadách šprti, kteří nám byli trnem v oku, i na pracovišti se mohou vyskytovat lidé podobného typu. Zde je dobré pochopit, že každý jedinec v systému má svou funkci, a hledět si svého bez ohledu na to, aniž bychom se někomu snažili příliš zavděčovat a dokazovat svou cenu.
Buďte si vědomi svého přínosu pro firmu a nehledejte ocenění primárně v práci. Předejdete tak mnohým frustracím a možná, že vám i přestanou vadit kolegové, kteří nosí ranní kávičky do kanceláře vedení.
A zase ta komunikace
Základem všech vztahů je jasná a nenásilná komunikace. Pokud vás někdo něčím irituje nebo vám něco vadí, ozvěte se. Neduste to v sobě a jasně vyjadřujte své potřeby i připomínky ihned a takovou formou, která nebude útočná na ostatní. Nebojte se žádat i vymezit se, jednejte s druhými jako se sobě rovnými. Zároveň se vždy zamyslete, čím konkrétně vás druhý tolik rozčiluje a proč. Nejedná se náhodou i o váš vlastní problém?
Já jsem tady šéf
Pokud máte šéfa, který patří do skupiny choleriků, perfekcionistů, "stresařů" či dokonce manipulátorů, je dobré naučit se nebrat si připomínky od takového člověka osobně a umět se povznést nad jeho limitující chování.
Nemusíte hned podávat výpověď, není-li takové chování vyloženě nesnesitelné. Nemusíte snášet vše. Zkuste s takovým člověkem jednat jen o nejnutnějších věcech a trávit čas s ostatními kolegy, se kterými si rozumíte a kteří na vás působí pozitivně.
První pomoc
Psychologové doporučují toto: Na pracovišti se vyplatí mít u sebe žvýkačky, které pomáhají uvolnit napjaté čelisti ve chvílích potlačeného hněvu, nebo gumový míček na mačkání v ruce. Pro omezení stresu si můžete pustit do sluchátek oblíbenou hudbu a izolovat se tak od okolních negativních rozhovorů, nebo se jít nadýchat na čerstvý vzduch či si dopřát na uklidnění kávu.
Emoce musí ven
Samozřejmě, na pracovišti se od nás očekává profesionalita. Pokud je ale něco, co jste přes den nestrávili, je dobré se k tomu vrátit v prostředí, kde můžete být sami sebou. Neznamená to nadměrně zatěžovat rodinu, ale přinejmenším se můžete vyzpovídat přátelům nebo si zdravě zanadávat s ostatními blízkými kolegy. To vám dodá pocit, že jste na stejné lodi. Najděte si nějaký adrenalinový sport, při kterém ze sebe dostanete napětí.