Když se v polovině 80. let 20. století rozhodla do té doby spíše nenápadná značka běžecké obuvi Nike dodat svému stagnujícímu byznysu nový směr, nikdo z jeho strůjců nejspíš netušil, jakou revoluci v segmentu sportovní obuvi způsobí. Nike si za tvář nově vznikající linie obuvi vybrala vycházející hvězdu basketbalové NBA Michaela Jordana. Zpočátku to ale s jeho kývnutím na zajímavý kontrakt neměla jednoduché.
Michael totiž toužil reprezentovat jiné sportovní giganty s dlouholetou historií – značky Adidas nebo Converse, ke kterým inklinoval od dětství. Naštěstí pro Nike ale obě zmíněné společnosti o smlouvu s mladým basketbalistou nestály, takže Michael se nakonec rozhodl na nabídku Nike kývnout.
První model se Michaelu Jordanovi nelíbil, přesto ho obul
Víc než Jordana samého ale tato spolupráce nadchla jeho agenta Davida Falka, který viděl v tomto propojení velký obchodní potenciál a mladého olympionika ke slibnému kontraktu nasměroval. Raketový start kariéry, charisma a silná osobnost Michaela Jordana, to vše mělo potenciál dát novému druhu tenisek tu nejlepší tvář a nakonec se predikce potvrdily. Michael i sportovní obuv nesoucí jeho jméno měli rázem nakročeno k legendární kariéře.
Sportovní značka basketbalistovi od počátku nabízela možnost podílet se na linii, která ponese jméno Air Jordan. Když ale designér Peter Moore, který navrhoval první model nové řady, představil černo-červenou variantu jejímu prvnímu možnému nositeli, setkal se s odmítnutím. „To neobuju,“ prohlásil Michael, když tenisky uviděl.
Barevnou kombinaci nazval ďábelskou a rozhodně nebyl spoluprací nadšen. Nakonec ale tento model v zápasech opravdu nazul a i přes protesty basketbalové federace, která hrozila pokutou za nedodržení barevné kombinace dresu a bot, si nový model pojmenovaný Bred našel cestu ke svému nositeli.
V běžném prodeji se Air Jordan okamžitě staly hitem
Nedlouho poté, co jej Jordan prezentoval v zápasech, se objevily první kousky i v běžném prodeji. Fanoušci basketbalu i značky Nike si je mohli pořídit za 65 dolarů (1 400 Kč) hned v osmi barevných kombinacích. Ovšem kromě zmíněného ďábelského modelu. Černo-červená varianta díky příběhu, který ji doprovázel, rovnou odskočila až k hranici rovné stovky za pár (2 150 Kč).
První kontrakt, který Nike s Jordanem podepsala, byl pětiletý a sportovec za něj vyinkasoval více než 2,5 milionu dolarů (54 milionů Kč). Spolu se startem nové řady designér Peter Moore vytvořil také legendární okřídlené logo nazvané příznačně Wings (křídla - pozn. red.). Pro Nike se tak začala psát nová veleúspěšná kapitola.
Veleúspěšný model Air Jordan III exceluje dodnes
Její inovativní model byl prvním barevným provedením tenisek, které se na basketbalových palubovkách objevilo. Do té doby se po ní sportovci většinou proháněli v klasické bílé. NBA sice zpočátku nositele barevných modelů obuvi hodlala pokutovat, Michael Jordan ale tlaku nepodlehl a nakonec si své ďábelský zbarvené tenisky nesoucí jeho jméno prosadil. Částka, kterou NBA vyhrožovala, totiž zdaleka nedosahovala zisků a odměn, které z Michaelovy revolty plynuly – pro něj i pro společnost Nike. Rozruch navíc nahrával propagaci nového modelu a obliba tenisek Air Jordan strmě rostla.
Více než deset let pak s různými úspěchy, a také s notným přispěním Jordana při tvorbě nových modelů, považovala značka Nike segment nesoucí označení Air Jordan za svou vlajkovou loď. Model Air Jordan III, lehké tříčtvrtinové kotníčkovky, na jejichž tvorbě se Michael významně podílel, nadchl basketbalistu samého a brzy po něm i celý svět. Důkazem budiž fakt, že jsou dodnes jedním z nejpopulárnějších modelů Air Jordan vůbec.
O spolupráci Jordana a Nike vznikl film
V roce 1997 přišla společnost Nike se zásadním rozhodnutím: částečně oddělit již dostatečně silný segment od mateřského labelu a vytvořit samostatnou značku nesoucí jméno Jordan. Vlastníkem sice zůstala společnost Nike, podíl v novém labelu ale připadá i legendárnímu hráči Chicago Bulls. Se změnou přišlo i nové logo s vyskakující siluetou. Tu nese značka dodnes a vedle sportovní obuvi se velmi rychle etablovala i na poli běžně nošených tenisek.
Zájem o ni po oddělení od Nike rozhodně nepoklesl. Naopak. Jméno Michaela Jordana a přídomek Air je stále obrovským magnetem a podle toho, jak se k ní staví nejmladší generace, svou pozici nejprestižnějších tenisek ještě dlouho udrží. Mnoho fanoušků značky lze totiž považovat za sběratele. Nenechají si ujít žádnou novinku a schraňují své úlovky jako poklad. Že se jím může stát pár tenisek? Překvapivé, ale ne nemožné. Sběratelské kousky, jejichž cena mnohdy atakuje desetitisícové hranice, mizí z prodeje raketovým tempem. Tak co? Také jste už zatoužili pořídit si retro variantu legendárních kotníčkovek? Garantujeme vám, že z módy rozhodně nevycházejí, jedná se tedy o více než dobrou investici.
Příběh propojení legend se nedávno rozhodl zfilmovat režisér Ben Affleck, který si v novém snímku Air: Zrození legendy zahrál i jednu z hlavních postav, manažera společnosti Nike Sonnyho Vacaroa. Jeho nový film přibližuje vznikající spolupráci mezi tehdejší vycházející sportovní hvězdou a startující sportovní značkou, která díky tomuto geniálnímu tahu později způsobila hotovou revoluci ve sportu a také v kultuře.
Rekordní celozlatý kousek
A že je Air Jordan opravdovou legendou? Svědčí o tom fakt, že v žebříčku 20 nejdražších tenisek všech dob, který sestavil web Footshop.cz podle cen z aukcí a jiných dostupných informací, se toto jméno objevuje hned několikrát. Model vzniklý z kolaborace se značkou rappera Drakea Ovo v provedení Solid Gold (ano, celozlaté!) navíc přehledu suverénně dominuje. Prohlédnout si je, stejně jako další provedení legendárních tenisek s pohádkovou cenovkou, můžete v přiložené fotogalerii.