Štědrý den má být sice plný radosti a sváteční nálady, někteří jedinci ho ale dokáží ostatním lidem zkazit. Třeba jako opilá posádka rychlíku, která se 24. prosince 1953 srazila u stanice Šakvice na trati Brno-Břeclav s osobním vlakem. Tato tragická nehoda si vyžádala více než sto obětí na životech.
Pro některé cestující byla tato událost nepříjemnou připomínkou prožitku, na který chtěli jistě velmi brzy zapomenout. Část jich totiž přežila již nehodu v Podivíně, při které zemřelo 34 lidí. Dokud později nedošlo k vlakovému neštěstí u Stéblové, patřily Šakvice k nejtragičtějším nehodám v československé historii.
Jak k nehodě u Šakvic došlo
Podle vyprávění očitého svědka, byl na Štědrý den osobní vlak, který měl namířeno z Brna do Břeclavi, tak plný lidí, že museli stát i v uličkách. Asi dvě stě metrů před Šakvicemi strojvedoucí zastavil a čekal na uvolnění koleje k nádraží. Někteří cestující však v tuto chvíli nabyli dojmu, že vlak stojí v cílové stanici a začali houfně vycházet na kolejiště.
Vtom do nich zezadu vrazil rychle jedoucí rychlík tažený parní lokomotivou. U osobního vlaku se po srážce převrátilo devět vagonů, u rychlíku to byly tři. Dle dostupných zdrojů mohlo být až 106 mrtvých a 102 zraněných. Jinde se uvádí o něco menší počet.
Zasáhnout musela také armáda
Vyšetřování nehody ukázalo, že si strojvedoucí s topičem a vlakvedoucím rychlíku notně před jízdou přihnuli červeného vína. Strojvedoucí pak během jízdy usnul, projel varovná návěstí a na úseku, kde byla maximální povolená rychlost 40 km/h prosvištěl devadesátkou. Za to si vysloužil pět let vězení. Topič vyfasoval čtyři roky natvrdo a vlakvedoucí tři.
Následující den musela na místě tragédie zasahovat také armáda. Lidé totiž začali mrtvé okrádat o různé cennosti. Do záchranných prací se zapojilo okolo třiceti lidí. Ty pak vyznamenal prezident Antonín Zápotocký.
Vzpomínky pamětnice
Nehoda u Šakvic se dotkla také paní Ludmily Šebestové ze Staroviček. Tehdy jí bylo osmnáct a nehodu přežila snad jen díky zázraku a štěstí. Seděla v osobním vlaku, do něhož narazil rychlík s opilou posádkou. Pro web idnes.cz se svěřila, že jí stále v hlavě zní houkání signalizačního zařízení, které v poslední chvíli stlačil strojvedoucí rychlíku. Vypnuli ho poté až za drahnou dobu.
Dodnes však nejsou všechny informace o neštěstí dostupné. Malá zmínka vyšla pouze v Černé kronice. V době tvrdého režimu se o tom prakticky nesmělo psát, natož pořizovat fotky či film. Spisy o celé záležitosti byly navíc klasifikovány jako tajné. Zveřejní se někdy?
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Železniční nehoda u Šakvic
Idnes.cz: Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí