Kostýmní výtvarník Roman Šolc (46) provedl Lifee.cz ateliérem, ve kterém nyní vznikají kostýmy pro letošní ročník taneční soutěže StarDance. V rozhovoru nám prozradil, proč jsou ručně lepené kameny lepší než flitry, jak se dá zabránit nechtěné nahotě, jaké boty tanečníky netlačí nebo které barvy látek jsou pro přímý přenos na kameru naprostým tabu.
Kostýmní výtvarník Roman Šolc popisuje cestu pestrobarevných látek až k působivým kostýmům, které letos v přímém přenosu vynese desítka párů na tanečním parketu. "Na paso doble chtějí třeba všichni červené šaty, ale všichni je mít nemohou," s úsměvem si povzdechl kostýmní výtvarník, který má teď doslova ve svých rukou štěstí všech hvězdných soutěžících.
Kostýmy pro StarDance podléhají trendům
Pane Šolci, jaká specifika mají taneční šaty a pánské kostýmy pro letošní StarDance?
V první řadě bych Lifee.cz rád přivítal v obchodě pana Hellera, který společně s firmou Nosme vyhrál výběrové řízení na zhotovitele. Taneční kostýmy mají pochopitelně svá pravidla a my je zde aktuálně vytváříme.
Aby se dáma mohla pohybovat po parketu, sukně zřejmě nesmí být ani krátká, ale ani příliš dlouhá.
Šaty se při tanci uzpůsobují podle choreografie. Ale důležité jsou materiály. Jsou to látky, které dovážíme z Anglie a z Itálie, ale dokupujeme také z jiných obchodů.
Inspirujete se také zahraničními soutěžemi tohoto typu?
Ano, na některé jsem se díval. Byl jsem se dokonce podívat v Lucerně na mistrovství České republiky ve standardních a latinskoamerických tancích. Tolik tance jsem na jednom místě v životě neviděl. Bylo to vyčerpávající a byly tam nádherné modely. Tam jsem čerpal inspiraci a díval jsem se, jak to celé funguje, jakým způsobem se to celé prezentuje.
Bílá a fialová se s kamerou nemusí
Podléhají taneční šaty také trendům?
S barvami je to velmi složité, protože musím dávat velký pozor na to, aby se mi v každém díle nezopakovaly stejné barvy. Na paso doble chtějí třeba všichni červené šaty, ale všichni je mít nemohou. Vychází to hlavně z charakteru tance, který páry tancují, a aby jim to také slušelo.
Podle jakého klíče tedy kdo kterou barvu vyfasuje? Je to podle vlasů nebo typologie člověka? Co bude nosit paní Chýlková oproti sportovkyni Evě Adamczykové?
To bych moc prozrazoval, nechte se překvapit. Ale ano, vycházíme z typologie člověka.
Upřesněte, jak je to s barvami látek, které dokáže kamera během přímého přenosu snímat.
Samozřejmě, že na kameru vycházejí některé barvy úplně jinak. Nemůžeme třeba použít čistě bílou, musíme použít sraženou bílou, tak aby na kameru vyšla bílá. Nemůžeme používat pruhované nebo kostkované látky, které by na kameře zrnily. Vyhýbáme se také fialovým tónům, které na kameru vycházejí v modrých nebo v jiných fialových barvách. A to potom může být problém.
Jak je to s nechtěnou nahotou? Fotografové často zachytí to, co by dámy nerady ukázaly.
Od toho zde máme regál s tělovými síťkami a tímto materiálem zakrýváme všechny výstřihy nebo rozkroky, abychom neodhalili to, co chceme schovat.
Flitry působí oproti kamenům lacině
Velmi trendy jsou na večerních šatech flitry. Uvidíme je také na šatech ve StarDance?
Flitry se používají, ale snažíme se je nahradit kameny. Kameny více odrážejí světlo a lépe se lesknou, flitry bývají matné a někdy působí lacině. Kameny nakonec vytvářejí hodnotu a noblesu samotného kostýmu.
V čem jsou kameny zvláštní?
Mají v sobě AB efekt, což znamená, že některé se více lesknou, jiné méně. Některé kameny zase chytají zespodu barvu látky, na které jsou nalepené.
Jsou na waltz jiné kameny než na tango?
Ne, jsou to pořád ty samé kameny, jen se musí dobře zvolit, aby korespondovaly s materiálem a s barevností kostýmu.
Kolik kamenů jste schopni dát na jedny šaty?
Je to několik stovek kamínků, které tam děvčata musejí nalepit. Je to mravenčí práce a velmi to obdivuji.
Kolik času to zabere?
Takové šaty se mohou zdobit i dva dny.
Střevíce si tanečnice prošlápnou během tréninků
Jakou obuv musejí tanečníci obouvat?
Jsou to speciální taneční boty. Dámské boty na standard jsou velmi ohebné a tanečnice se v nich musejí cítit komfortně. Musejí hezky protnout špičku a pohodlně udělat i pološpičku. Jsou to takové střevíčky pro Popelky.
Souvisí s typem tance také výšky podpatku?
Ano, souvisí, ale vycházíme také z výšky tanečnic, takže podpatek je volitelný. Vždy volit tak, aby to výškově vycházelo k partnerovi.
Paní Ivana Chýlková tedy bude mít menší podpatek.
Ano, má trochu menší podpatek, ale její výhodou také je, že má velmi vysokého partnera.
Musejí mít tanečníci tyto boty na sobě už během tréninků?
Ano, tanečníci předem dostali boty, ve kterých trénují, a stejné budou mít na přímé přenosy. Výhodou tedy je, že si je mohou prošlápnout a zacvičit si je, sžít se s nimi. Boty budou jejich parťáci a doufám, že je moc neokopou.
Podpatky i vysoký pas přidávají pánům centimetry
Jak jsou na tom pánové se svými obleky?
Je to trend a každou sezonu se trochu mění. Pánské kalhoty na latinský tanec jsou například velkou otázkou módy a trendů. Jde o sámek, pásek a odšitý puk. Někdy se dělají i kapsy. Sledujeme trend a snažíme se být aktuální.
Můžeme pánům také přidat centimetry?
Podpatky ano. Dále se snažíme dělat třeba vysoký pas nebo šerpy, které hezky prodlouží nohy a je to víc elegantní.
Co když mají pánové problém s pohybem během tance?
Všechno jsou to elastické materiály, takže pánové mají veškerý komfort k tomu, aby se mohli hýbat a nemohli se vymlouvat, že to nejde.
Když soutěžící přiberou na váze, jde s tím něco dělat?
Tady se nestane, že někdo přibere. Myslím, že budou naopak všichni hubnout.