Dcera režiséra Karla Kachyni (†79) a herečky Aleny Mihulové (58) Karolína Kachyňová (28) radí čtenářům Lifee.cz, jak nenaletět podvodníkům na sociálních sítích nebo jak začít efektivně podnikat, aniž byste za reklamu utratili statisíce měsíčně. V čem jsou nebezpečné letadlové firmy nebo falešné časovače na e-shopech?
Nemusíte být pravidelným uživatelem internetu a sociálních sítí, abyste přišli do kontaktu s nejnovějšími fígly e-shopů, jak z vás během nákupu dostat peníze. Abyste nákupu nelitovali, tím se mimo jiné zabývá dcera herečky Aleny Mihulové Karolína Kachyňová.
Svým klientům, podnikatelům či umělcům, radí jak uspět na sociálních sítích, mít velký dosah a hodně sledujících, aniž by riskovali dobrou pověst nebo prázdnou peněženku. V talk show Na kafeečko zároveň varuje před neetickými praktikami prodávajících.
„Prodávají třeba kurzy na to, jak mít hojnost, vymanifestovat si miliony - ideálně přes noc a bez práce. Tihle lidé vám třeba řeknou: ,A ty nechceš zajistit lepší budoucnost svým dětem?' To už je prosím manipulace," vysvětluje například rozdíl mezi etickým a neetickým marketingem, kdy firmy manipulují zákazníkem, aby se cítil špatně a produkt zakoupil. „Patří tam také ponižování: ,Ženy, které jsou sebevědomé a vědí, co chtějí, už jsou v mém kurzu. Pokud ty tam nejsi, tak máš problém," uvádí Kachyňová další příklad.
Karolíno, váš účet na sociálních sítích se jmenuje Jak na reklamu a sítě. To je něco, co hodně z nás vůbec neví. Co byste tedy poradila lidem, kteří chtějí podnikat? Je vhodné dávat všechny produkty na Instagram? Je něco, co není vhodné?
Lidé mají pocit, že určitá sociální síť se rovná určité cílové skupině. Ale to je nesmysl. Každá sociální síť si prochází stejnými fázemi - nejprve ji objeví teenageři a děti. Proč? Protože mají nejvíc volného času, jsou nejvíc otevřeni novým technologiím a moderním věcem. Děti to objeví, otestují funkčnost a udávají trend. Teenageři například takto objevili Instagram.
Nebyl dříve vysmívaný?
Pochopitelně začaly vznikat fóry, že na Instagram si každý fotí jen jídlo. Byly tam intenzivní filtry, setkávali se tam hipsteři a podobné subkultury. Proto si z toho lidé dělali legraci - dokud tam nepřišla starší cílová skupina. Lidem, kteří jsou chytří, potom dojde, že je tam marketingová příležitost: „Hele, už je tady dost očí, pojďme sem umístit své produkty! Dokud je zde dobrý organický, to znamená neplacený dosah." Každá nová sociální síť má hodně neplaceného organického dosahu. Protože je nás tam málo a tolik si navzájem nekonkurujeme. Postupně se přidávají starší a starší skupiny. Teď už jsme ve fázi, kdy Instagram není platforma, kde jsou jen teenageři. Jsou tam už všichni. TikTok je naopak platformou, kde ti mladí lidé jsou. Postupně přibývají starší a podnikatelé si to uvědomují jako příležitost.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Kde dělají chybu?
Problém většiny podnikatelů bohužel je, že jednají velmi pozdě. Až když vidí, že tam mají reklamu všichni ostatní a jejich cílovku už nelze přehlédnout. Organický dosah už je nízký. Je nás hodně slimáčků a málo kapustiček - to prý říkal můj tatínek. Proto lidi učím Instagram tak, aby tam byla reklama a měli dosah, ale šlo to nějak obejít. Vždy musí platformu objevit mladí a ostatní se přidat. Když se firma přidá hned na začátku, tak bude mít velkou konkurenční výhodu.
Sledující jsou důležití pro kariéru
Je třeba pro herce nutné, aby měli Instagram?
Myslím, že je dobře, aby měli nějakou značku založenou na své osobě. Teď už se hodně stírá rozdíl mezi klasickou celebritou a influencerem. Jsou lidé, kteří se k herectví dostali díky tomu, že mají hodně sledujících. To je obrovská výhoda. Pokud v roce 2023 točím film nebo seriál a jsem nervózní, jestli na to půjdou lidi a já vydělám zpátky to, co jsem do toho investovala jako producent - a ideálně z toho také měla nějaký profit - tak potřebuji mít jistotu, že tam budou nějaké ty oči. No, a pokud do toho projektu obsadím osobnosti, které mají hodně sledujících a ti to budou promovat, filmu to zajistí úspěch.
Takže je dobré být na sítích.
V tomto smyslu je dobré mít jako herec sledující, protože ti mi mohou pomoci v castingu nebo na konkurzu. Budou zárukou, že se mnou přijde do toho kina také publikum. Myslím, že tohle pravidlo platí hlavně u nových talentů, které zatím nikdo neviděl ve filmu, ale mají sledující na sociálních sítích. Samozřejmě, bylo by dobré, kdyby sociální sítě měli i starší umělci, třeba moje maminka, ale u nich to není tak zásadní. Pro mladého umělce je to důležitější.
Když mám nějaký obchod, třeba starožitnosti, tak s ním můžu jít na Instagram?
Určitě! S čímkoliv. Moji klienti prodávali cokoliv - měla jsem profesionální violoncellistku, probiotika, klasické e-shopy s nábytkem... Moji klienti mohou být kdokoliv.
Kolik už jich bylo?
Asi dvě stě. Původně jsem dělala koučing a to jsem odbavila asi sto klientů. Teď mám asi sto dvacet. Dohromady to tedy bude přes dvě stě. Přijdou na konkrétní období - třeba na půl roku. Naučím je, co vím, a oni se mohou posunout dál. Hodně se zaměřuji na začátečníky nebo na klienty, kteří chtějí prodávat organicky - nechtějí investovat stovky tisíc měsíčně do reklamy, ale chtějí to udělat za pár babek.
Karolína Kachyňová a etický marketing
Líbí se mi na vás, že se zaměřujete na etický marketing. Chvílemi mám na Instagramu až pocit, že mě vydírají, že pokud si jejich produkt nekoupím, špatně skončím. Kde končí etický marketing a začíná nekalá hra?
Nejlépe je to vidět na rozdílu mezi marketingem a manipulací. Marketing je přesvědčování: „Tento produkt byste si měli koupit, protože má tohle a tohle, umí tohle a pomůže vám s tímhle." To je marketing a to je v pořádku. Manipulace je zatajování informací, lež nebo když naznačím něco, co není pravda. Já třeba nesnáším emoční vydírání.
Jak ho poznám?
Možná střílím do vlastních řad, ale jsou to různí info podnikatelé. Prodávají třeba kurzy na to, jak mít hojnost, vymanifestovat si miliony - ideálně přes noc a bez práce. Tihle lidé vám třeba řeknou: „A ty nechceš zajistit lepší budoucnost svým dětem?" To už je prosím manipulace. Už se nebavíme o produktu, ale manipulujeme zákazníkem, aby se cítil špatně. Patří tam také ponižování: „Ženy, které jsou sebevědomé a vědí, co chtějí, už jsou v mém kurzu. Pokud ty tam nejsi, tak máš problém." A v tom vidím hlavní rozdíl. Marketing je přesvědčování a neetický marketing je manipulování. Nedokážu produkt prodat argumentováním, a tak ho prodávám zastrašováním, emočním vydíráním, lhaním. Spadají pod to třeba také falešné časovače na webu.
Falešné časovače nebo letadlové firmy
Ano, to znám z e-shopů s oblečením.
Přijdu na stránku a vidím, že tahle nabídka končí za tři minuty! Zákazník panikaří, ale pokud si aktualizuje stránku, pozná, že se časovač resetoval. Pokud já používám časovače, jsou reálné. Ano, dám limitovanou nabídku, ale až čas vyprší, nabídka skončila. Pokud dělám časovače, jsou na bázi dní, ne minut. Výsledkem tohoto neetického marketingu je, že zákazník lituje nákupu. Musím zaklepat, ale takové klienty já nemám. Moji klienti jsou má nejlepší reklama, a když kurz po půl roce skončí, pořád vidím jejich pozitivní zpětnou vazbu. Díky tomu si mohu být jistá, že marketing dělám eticky.
Co znamená MLM marketing? Zřejmě se s tím často setkávám, ale nevím, že to je MLM?
To je právě typ klientů, které já neberu. Znamená to multilevel marketing, v překladu síťový marketing, model pyramida nebo letadlo.
Ach tak!
Některé fungují a nejsou extrémně neetické, příkladem může být jedna známá kosmetická firma, která produkty distribuuje prostřednictvím katalogů a svých takzvaných lady. Neetické na tom podle mě je, že značka nevydělává tolik peněz prodejem reálného zboží, třeba šamponů, ale nabírají tyto lady, které si musejí nakoupit jejich inventář. Reálně tyto ženy, které zboží přeprodávají, prodělávají. Ale alespoň, že produkt za něco stojí a je relativně kvalitní.
A ty ostatní?
Bohužel existují také MLM marketingy, které se týkají jen nějakých kurzů nebo letenek. Ne náhodou se tomu říká pyramida. Máme malé pěšáky, kteří si třeba zaplatí členství, aby mohli něco přeprodávat, a jejich peníze jdou k teamleadrovi, který je naverbuje. Ten je zase pod někým jiným. Čím níž v pyramidě jste, tím víc proděláváte. Vydělává člověk, který je na vršku, a to nikoli na produktech, ale na pěšácích.