Většina dětí z celého světa si hraje méně než 30 minut denně. Přitom je to důležité pro budování vztahu s rodinou, poznávání světa i schopnost řešit problémy. Přinášíme inspirativní rozhovor s Alero Akuya, viceprezidentkou pro globální rozvoj značky LEGO.
Alero Akuya využívá transformační sílu hry k inspiraci a rozvoji dětí po celém světě. Vedla světoznámé kampaně, jako například Rebuild the World (Přestavme svět) nebo aktuální Play is Your SuperPower (Hraní je tvá superschopnost).
Zanechala také nesmazatelnou stopu ve firmě Nike, kde řídila klíčové transformace značky. Stála u zrodu divize Nike Purpose Marketing, která propojuje značku s komunitami a sportovci, jako jsou fotbalista Colin Kaepernick, tenistka Serena Williams, basketbalista Kobe Bryant a další. Rozhovor s Alero Akuya pro vás připravila šéfredaktorka magazínu Lifee.cz.
Devět z deseti dětí si chce hrát častěji, říká Alero Akuya
Kde berete nápady na vaše skvělé kampaně?
Nedávno jsme spustili kampaň Play is Your SuperPower, která podporuje myšlenku, že hra má schopnost transformovat svět kolem vás. Provedli
jsme výzkum v 36 zemích světa s asi 61 000 rodiči a dětmi. Zjistili jsme, že
dvě z pěti rodin nemají z různých důvodů přístup k hraní. Navíc jedna z
pěti rodin si nehraje vůbec, ale devět z deseti si chce hrát častěji. Takže je tam velká mezera mezi tím, co lidé
chtějí a co skutečně dělají. Chceme vrátit hraní na pořad dne.
Jak vidíte budoucnost značky LEGO? Kde předpokládáte, že bude za 20 let?
Předpokládám, že tahle značka bude věčná. V
kontextu toho inovujeme způsoby hry a snažíme se začlenit všechny děti, aby
měly přístup ke hře jak ve školách, tak mimo ně a v různých komunitách.
Prosazujeme hodnotu hry v životě. Chceme obohatit nejen životy dětí, ale i
dospělých.
Alero Akuya: Hraním se děti učí poznávat svět
Jak jste se k této práci dostala?
Kariéru jsem začínala v reklamní agentuře
v New Yorku a rychle jsem přešla do Nike, jedné z největších sportovních značek
světa. Strávila jsem tam 12 let a pracovala napříč různými sportovními
kategoriemi a aktivitami. Poslední projekty byly o rozšíření sportu mimo
hřiště, aby se objevoval v každodenním životě. Ve společnosti LEGO jsem na
to navázala a začala se věnovat oslavě síly hry. Dělala jsem to ve sportu a teď
se tomu věnuji prostřednictvím kreativní hry.
V čem je podle vás tahle značka jedinečná a co stojí za jejím úspěchem?
Myslím, že důvodem úspěchu je fakt, že se v jádru zaměřuje na to, aby děti
získaly základní dovednosti v životě skrze hraní. Je to o budování kreativity,
sebevědomí, odolnosti, komunikačních dovednostech a hodnotě učení.
Prostřednictvím hry a používání kostek se děti učí poznávat svět kolem sebe.
Dětem nejvíc chybí čas na hraní, upozorňuje Alero Akuya
Které své pracovní zkušenosti považujete za nejdůležitější?
Myslím, že je to vyprávění příběhů. Přivést je
zábavným způsobem do života lidí. Abych byla konkrétní, vezmete kostičku
stavebnice a použije ji jako médium k vyprávění příběhu. Když vidíte naše
ambasadory, např. umělkyni Chen Fenwan, která tvoří papírové vystřihovánky, tak
my její umění transformujeme do kostek. Nebo ilustrátorka Aurélia Durand – její
kresby přeneseme v interaktivní herní zkušenost.
Co podle vás nejvíc chybí dnešním dětem?
Upřímně si myslím, že víc času na hraní. Na
základě výzkumu, který jsme provedli, si většina dětí hraje méně než 30 minut
denně. Přitom je to důležité pro budování vztahu s rodinou. Užívat si dětství a
učit se o svém okolí prostřednictvím hry.
Poselství Alberta Einsteina
Co byste vzkázala rodičům, kteří nemají na hraní s dětmi čas nebo to nepovažují za důležité?
Hra bývá vnímána jako něco frivolního, možná až nepotřebného. Ale realita je
taková, že když jsme my byli dětmi, učili jsme se o světě kolem sebe také
prostřednictvím hry nebo vztahů. A tak je dobré si připomenout, že schopnost
řešit problémy přichází s hraním. Myslím, že Einstein kdysi řekl, že
k tomu, aby vyřešil problém, musel odejít a zapojit se do aktivity, do
hravé aktivity, nebo zajít na procházku. To je skvělé poselství.