Československé státní aerolinie, známé i jako ČSA, byly založeny 6. října 1923 a ještě koncem měsíce byl uskutečněn první oficiální let z Prahy do Bratislavy. Podle dobových záznamů se na tuto novinku přišly podívat davy lidí.
Podle informací Avion fan clubu se v červenci 1923 spojila ministerstva veřejných prací a národní obrany a vytvořila takzvaný dopravní detachement pro leteckou dopravu. Znamenalo to, že letouny, piloti i technici patřili pod armádu. Později bylo rozhodnuto, že z detachementu se stane státní letecká společnost. A k jejímu založení došlo 6. října 1923.
Začátky létání v Československu
Československé státní aerolinie nebyly prvním podnikem, který se u nás věnoval létání. Zajímavé na tom je, že rozvoj letecké dopravy podnítil fakt, že na části území Československé republiky nebyla dostatečně rozvinutá síť silnic a železničních tratí.
"Zatímco dříve byly hlavní tahy dopravy budovány mezi Vídní a Prahou, respektive mezi Budapeští a Bratislavou, jak to odpovídalo politickým a hospodářským poměrům v Rakousko-Uhersku, bylo nyní třeba budovat hlavní tah dopravy napříč republikou od západu k východu. S ohledem na nevyvinutou dopravní a zvláště železniční síť na Slovensku a Zakarpatské Ukrajině mohli zaměstnanci poštovních úřadů v Lučenci a Užhorodě vkládat do přímých závěrů pro leteckou poštu i korespondenci soukromou, která však nesměla být označena symbolem letecká pošta," píše Pavel Čtvrtník ve své knize Cesty pošty dějinami.
První poštovní let na trase Praha - Bratislava uskutečnila 5. března 1920 britská společnost Aircraft Transport and Travel. Ještě ten rok začaly fungovat také první dvě české letecké společnosti, které byli čistě soukromé. První český letecký podnik Ikarus a První pražský letecký podnik Falco se však věnovaly hlavně vyhlídkovým letům a letecké akrobacii, skutečnou dopravu cestujících provozovaly pouze výjimečně. Ikarus sice zkoušel létat do ciziny, ale měl u nás silnou konkurenci zahraničních firem, takže se orientoval na trasu Praha - Brno - Bratislava - Užhorod. Později začal létat z Prahy do Vídně.
Založení Československých státních aerolinií
Pohled do archivu Pražského hradu ukazuje, že Československé státní aerolinie, známé dnes jako ČSA, byly zřízeny "pro provoz pravidelné a periodické vzdušné dopravy, pošty, balíků, novin a osob na trati Praha - Bratislava - Košice - Užhorod". Prvním ředitelem ČSA se stal velitel československého letectva major Karel Huppner.
K prvnímu letu nové společnosti došlo 28. října 1923, kdy se slavilo 5. výročí vzniku Československé republiky. Šlo ale jenom o symbolický oblet letiště, protože nebyly příznivé meteorologické podmínky. První "ostrý" let se uskutečnil o den později. Z Prahy do Bratislavy vyrazil jako cestující pouze redaktor Lidových novin Václav König a urazit 320 kilometrů trvalo přibližně 3 hodiny. Letěli dvoumístným dvouplošníkem Aero 1-14. Na úvodním obrázku k článku je jeden z jeho následovníků s označením A-23.
První let Československých státních aerolinií
"V sychravém podzimním dnu stáli nastoupeni nováčkové Československého leteckého pluku č. 1 a čekali na přísahu. S nimi zde byli i další protagonisté: vojenští hodnostáři, představitelé průmyslového, obchodního i hospodářského života, letištní personál, mechanici, piloti, a pak samozřejmě davy nedočkavých lidí, kteří přišli, aby na vlastní oči viděli stále ještě vzrušující vynález – letadlo – a rovněž aby se stali svědky vskutku historické události – slavnostního zahájení činnosti Československých státních aerolinií…" popisuje událost Libor Zeman v knize České aerolinie – 80 let ve vzduchu jako doma.
Ze začátku měly ČSA zimní přestávku. Proto první rok činnosti společnosti trval pouze od 28. října do 30. listopadu 1923. Za tu dobu využilo jejích služeb 29 cestujících...
Zdroje informací:
Airways.cz: Předchůdci ČSA
Pavel Čtvrtník: Cesty pošty dějinami
Libor Zeman: České aerolinie – 80 let ve vzduchu jako doma
Aviation-fan-club.com: Československé státní aerolinie - ČSA