Petra byla vždy pilná žačka, takže jí škola nedělala problémy, ale dobře si pamatuje, jak s ní bylo ve třídě dalších třicet dětí. Už tehdy přemýšlela, jak je paní učitelka dokáže zvládnout, a hlavně motivovat k práci. Když se pak stala matkou, řekla si, že svoji dceru bude vyučovat sama.
Jsem přesvědčena, že velkému množství dětí se učitel nemůže pořádně věnovat, a když pak dítě přijde domů, nastupují často rodiče, nejen na práci s úkoly, ale i na vysvětlení látky. A ve velkých kolektivech také bývá potlačena individualita dětí, učitel si oblíbí pár žáků, na které se obrací, a ostatní stojí stranou.
Dceru jsme nechtěli vystavit stresu ze školní docházky
Když měla nejstarší dcera Veronika jít do první třídy, zamysleli jsme se s manželem nad tím, zda to vůbec chceme. Zdála se nám dost malá na to, aby seděla celý den v lavici, kromě toho jsme ji ještě nechtěli pustit do světa mimo rodinu, která, podle našeho názoru, nese odpovědnost za výchovu a zdárný vývoj dítěte.
Měli jsme doma zavedený určitý systém, od povinností až po zábavu, rádi jsme cestovali a jezdili na výlety, a to vše by nám pravidelná školní docházka limitovala. Proto jsem se rozhodla, že zkusím domácí výuku.
Dostat se do role učitelky mi chvíli trvalo
A tak jsem se stala paní učitelkou. I tehdy je třeba, aby dítě mělo jistý režim, v určitou hodinu se začíná, v určitou končí, existují i přestávky na pohrání si, proběhnutí. Není to tak, že bych ve tři hodiny odpoledne řekla: „Tak, a teď se budeme učit psát písmenka!“
Odpoledne chodí dcerka na kroužky. Právě tam navazuje kamarádství. V první třídě se děti učí základy, číst, psát, počítat, to není problém, ve vyšších pak je třeba si sem tam doplnit znalosti, které se mi už z hlavy vykouřily. Jak přibývaly roky a předměty, postupovala jsem krok za krokem. Kdyby se mě tehdy někdo zeptal, zda budu učit děti i na druhém stupni, jen bych se zasmála. Ale nakonec to dopadlo tak, že i to jsem se rozhodla zvládnout.
Dceři píšu jsem slovní hodnocení
Známky podle mě děti spíš vystresují, nepamatuji si, že bych měla z jedničky takovou radost, jako jsem měla z pětky bolení břicha. A tak je nedávám, píšu jen slovní hodnocení. Píšu i vysvědčení, škola, pod kterou spadáme, ho pak po přezkoušení schválí a většinou se shodneme.
I vysvědčení může být slovní, tuhle možnost preferuji. Říkám si: „Když napíšu samé jedničky, tak je to sice ohromující, ale dítěti je to k ničemu.“ Na druhém stupni už moje dcera začala po známkování toužit, a tak jsem ji těmi jedničkami potěšila.
Moje kamarádky se divily, že se do něčeho takového pouštím, já jsem naopak ráda, že jsem to udělala a jsem na sebe pyšná. Domácí výuka je umožněna zákonem, stačí se domluvit s jakoukoli školou. Tak držím palce všem, kteří se do ní pustí.
Další příběhy ze života →
Text byl zpracován na základě skutečného příběhu, fotografie je jen ilustrační. Máte podobnou zkušenost? Svěřte se nám se svým příběhem, napište na redakce@lifee.cz.