Orphan trains, které by se daly přeložit jako "vlaky naděje", zažívaly svůj boom v devatenáctém století. Původně mělo jít o humanitární projekt se snahou umožnit dětem ze slumů na východním pobřeží Ameriky lepší život v domovech na Středozápadě. Tam měly získat potřebné znalosti a dovednosti k tomu, aby si v budoucnu našly práci se stabilním příjmem, což by se jim jinak asi nepodařilo.
Byl to vskutku bohulibý záměr. Jenomže pro spoustu dětí (celkově jich bylo odvezeno 200 000) se stalo ono "přesídlení" jednou velkou noční můrou. Netušily totiž, že se z nich stanou prakticky otroci.
Otec zakladatel Charles Loring Brace
Zakladatel vlaků naděje se jmenoval Charles Loring Brace, který v roce 1849 přijel do New Yorku představit svou vizi boje s chudobou a negramotností. Tento presbyteriánský kazatel cítil, že je jeho povinností "evangelizovat" chudé. A k tomu neexistovalo lepší místo než právě New York v devatenáctém století.
Manhattanská čtvrť Five Points, hustě osídlené centrum pro nedávné přistěhovalce, se velmi rychle proměnilo v americký slum. V průběhu let bylo toto místo zpustošené bídou, nemocemi i gangy. V roce 1850 žilo na ulici nebo v sirotčincích 10 000 až 30 000 dětí. V rámci boje s touto krizí bezdomovectví mladistvých založil Brace o tři roky později společnost Children's Aid Society, jenž nabízela, hlavně chlapcům, studium Bible, vzdělávání a stravování. Dokonce se otevřel i specializovaný domov pro takové případy.
Jenomže velmi brzy byl domov přeplněn a Brace tak začal hledat "alternativní" řešení.
Vlaky naděje
Charles Brace začal věřit tomu, že by se dětem z chudých rodin dařilo lépe mimo New York. A tak začal hledat místo, kde by se jich lidé rádi ujali. Nejlépe mu z toho vyšel Středozápad. Proč? Rostla tam poptávka po pracovní síle. Žila tam spousta farmářů, kterým se hodila každá pomoc.
Na podzim roku 1854 tak vyjel z New Yorku do Dowagiacu v Michiganu úplně první vlak naděje, a to s pětačtyřiceti dětmi. Cesta trvala čtyři dny a podmínky byly především nehygienické. Po cestě se navíc nabíraly další děti, aniž by bylo u nich ověřeno, že jsou sirotky. V Michiganu si pak farmáři mezi sebou rozebrali jen ty nejlepší jedince. Zbylo pouze osm, kteří skončili v nedalekém sirotčinci.
Kontroverzní vlaky naděje
Během následujících 75 let bylo více než 200 000 dětí převezeno z měst na východním pobřeží do měst nejen na americkém Západě a Středozápadě, ale také do Kanady a Mexika. Zatímco společnost považovala vlaky naděje za skvělé řešení bezdomovectví a chudoby, jejich cestující již tak nadšení nebyli.
Podmínky ve vlacích byly špatné. Vagóny byly přeplněné, nevytopené a s omezeným sociálním zařízením. Někdy navíc nezastavily ani jednou během celého dne. A jídlo? Velmi skromné. Pětadvacet procent dětí mělo také své rodiče, nešlo tak o žádné sirotky. Stačilo jen, že byl jeden, nebo oba rodiče, v nemocnici a dítě ihned putovalo na výjezd. Častokrát také docházelo k rozdělení sourozenců.
Po příjezdu do cíle se většinou opakoval stejný scénář připomínající aukci. Farmáři si nejdříve děti dobře prohlédli a pak začali mezi sebou soutěžit, kdo si koho k sobě vezme. Jen zlomek rodin se chtěl o tyto děti skutečně starat. Konec této rádoby charitativní akce započal s příchodem Velké hospodářské krize v roce 1929. Lidé byli totiž rádi, že uživí svou vlastní domácnost. Dokonce i sám Brace připustil, že pochybil. Ale přece to k něčemu bylo. Na základě vlaků naděje vznikl systém pěstounské péče, kdy se děti dávaly do rodin, jež se o ně skutečně dokázaly postarat. Jen ono prověřování bylo a je, na rozdíl od vlaků, velmi přísné.
Zdroje informací:
Wikipedia.org: Orphan Train
Allthatsinteresting.com: Orphan Trains - When Abandoned And Homeless Children Were Shipped Out West To Live With Working Rural Families